Artykuły » 09/2013 » Lakiernictwo » Szpachlowanie

Szpachlowanie

– niedoceniany problem. Szpachlówki poliestrowe jeszcze 10 lat temu były produktem używanym w największych ilościach przy powypadkowych remontach karoserii samochodowych. „Rzeźby” powypadkowych, sprowadzonych z Zachodu aut, w dużej części wykonane ze szpachlówki do dzisiaj jeżdżą po polskich drogach.

Aktualnie niewiele warsztatów używa szpachlówek poliestrowych. Na rynku jest tak dużo tanich, nieoryginalnych części zamiennych (albo oryginalnych, używanych z demontażu starych czy rozbitych samochodów), że praca blacharza i późniejsze odtwarzanie kształtu elementów przy pomocy szpachlówek stały się nieopłacalne. Większość prac wykonywanych obecnie przy pomocy szpachlówek poliestrowych to wyrównywanie niewielkich ubytków powłoki lakierniczej i uszkodzeń karoserii. Czasami oczywiście sens mają również większe naprawy, np. wymiana tylnego błotnika w 3-drzwiowych samochodach to duża ingerencja blacharska, więc lepiej nałożyć więcej szpachlówki niż wymieniać cały element. Dotyczy to oczywiście rynku polskiego i Europy Zachodniej.

Firma Novol nadal produkuje rocznie tysiące ton szpachlówek poliestrowych, ale zdecydowana ich większość trafia na rynki krajów Europy Wschodniej i Azji, gdzie nadal wielu lakierników bez kilku wiaderek szpachli nie rozpoczyna pracy. Mimo znacznego spadku zużycia szpachlówek poliestrowych żadna lakiernia nie może bez nich istnieć. Wielu lakierników uważa je za bardzo prosty wyrób, niewymagający szczególnej uwagi przy aplikacji, suszeniu i szlifowaniu. A to, niestety, jest duży błąd, kończący się zazwyczaj siadaniem, rysami szlifierskimi oraz wieloma innymi wadami powłoki lakierniczej.  W dalszej części artykułu postaramy się rozważyć wszystkie etapy pracy ze szpachlówkami umożliwiające osiągnięcie odpowiedniej jakości powłoki lakierniczej i uniknięcie typowych błędów.

Zacznijmy od początku – mieszania szpachlówki z utwardzaczem. Większość lakierników robi to zbyt intensywnie i silnie napowietrza szpachlówkę. W efekcie po utwardzeniu jest ona porowata, podczas szlifowania otwierają się małe dziurki...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet