Artykuły » 09/2013 » Warto wiedzieć » Franczyza

Franczyza

– szansa na dobry warsztat. Jak wyróżnić nasz warsztat? Jaką nazwę wybrać? Na jaką formę promocji i reklamy postawić? To pytania, które zadają sobie serwisanci pragnący założyć własny biznes.

Nie są to błahe kwestie, gdyż od ich rozstrzygnięcia zależy „być albo nie być” serwisu. Samo poleganie na dobrej jakości usług, przyzwoitej cenie czy opinii może już dziś nie wystarczyć, gdyż podobne atuty mają… inne serwisy. Poza tym trudno utrzymać jakość mocno obniżając cenę, a klienci mający węża w kieszeni z reguły są i tak nielojalni. Poza tym start „na swoim” wiąże się z kapitałem, którego z reguły w takim momencie brak lub nie jest duży. Dlatego dobrym pomysłem może się okazać franszyza. Czym jest? Z czym się wiąże? Jakie daje korzyści?

Franczyza (ang. franchise) to system sprzedaży towarów, usług, a nawet technologii, który oparty jest na stałej współpracy pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcami. Inaczej rzecz nazywając, jest to swojego rodzaju umowa licencyjna. Firma A udziela firmie B prawa do używania swojej nazwy (lub nazwy produktu), logo, technologii w zamian za korzyści finansowe (np. udział w zyskach). Natomiast firma B zobowiązuje się do przestrzegania obowiązków, procedur, technologii i otrzymuje w zamian za to atrakcyjne surowce, narzędzia, przynależność do sieci, wspólną politykę reklamową, a nawet wyłączność na danym terenie. W pakiecie umów znajdują się także szkolenia czy obrandowanie obiektu. Pamiętajmy jednak, że franczyza to nie to samo co franszyza. Ta druga to postanowienie umowy ubezpieczenia przerzucające na ubezpieczającego część poniesionej szkody, a więc zupełnie inna bajka. O tym, jak duża jest skala franczyzy, świadczą znane wszystkim sieci w Polsce: McDonalds, TelePizza, Intermarche, a w branży motoryzacyjnej: Opony Express, NordGlass, Lotos czy AutoPartner. Wszystkie one działają w oparciu o jakąś formę franczyzy. W 2011 roku działało w Polsce ponad 42,5 tys. placówek franczyzowych, czyli o 5,3 tys. więcej niż rok wcześniej. Według raportu firmy doradczej PROFIT system w 2012 roku...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet