Na styku bloku silnikowego i głowicy cylindra

– rozwiązania w zakresie uszczelnień na potrzeby aftermarketu. Wymagania stawiane nowoczesnym silnikom spalinowym to jak najwyższa sprawność, wciąż rosnące wartości mocy oraz momentu obrotowego. Częstokroć wyśrubowane parametry osiągane są poprzez zwiększanie stopnia sprężania w komorze spalania silnika, a co za tym idzie podnoszenie temperatury zapłonu i samego procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. To zaś stanowi ogromne wyzwanie dla uszczelnienia głowicy cylindra.


szczelnienia głowicy cylindra projektuje się dziś nie tylko pod kątem doskonałej szczelności, ale i wytrzymałości fizycznej uszczelki na wysokie temperatury. Coraz większe ciśnienie przy zapłonie i temperatury wystawiają uszczelnienia głowicy cylindra na obciążenia. Jeden z wielu elementów, na co dzień niezauważanych, a gwarantujących naszemu pojazdowi mobilność to między innymi promieniowe uszczelniacze olejowe wałów.
Podstawowym zadaniem uszczelniacza olejowego to oczywiście zapewnienie uszczelnienia miejsca styku ruchomych elementów silnika – stąd określenie „uszczelnienia dynamicznego”. Należy jednak pamiętać, że każde uszczelnienie dynamiczne musi móc zagwarantować również uszczelnienie statyczne. W końcu silniki samochodowe podczas normalnej eksploatacji pracują w cyklach: włączony/wyłączony. Uszczelniacz olejowy musi spełniać swoje zadanie nieprzerwanie i stale – zarówno podczas pracy silnika, jak i podczas jego postoju. Nikt nie może sobie pozwolić na wycieki oleju ani podczas jazdy, ani podczas np. nocnego postoju samochodu. Dlatego istotną funkcją szerokiej gamy uszczelniaczy olejowych jest praca podczas zmiennych warunków ciśnień (np. oleju) czy temperatury (zimny/gorący olej).

Pierwsze uszczelki głowicy cylindra produkowano z włókien azbestowych, które wzmacniano od strony głowicy i bloku cienkimi warstwami blachy miedzianej oraz metalowymi opaskami przy komorach spalania. Po eliminacji azbestu, na skutek ustawowego zakazu stosowania tego materiału, klasyczna uszczelka miękka głowicy cylindra silnika spalinowego jest ściśliwym uszczelnieniem płaskim. Jej podstawowa budowa zawiera perforowaną blachę ze stali nierdzewnej...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet