Kleje stosowane w technice motoryzacyjnej

– rodzaje i właściwości. Obecnie produkowane konstrukcje pojazdów samochodowych różnią się coraz bardziej od tych sprzed wielu lat. Samochód posiada teraz znacznie więcej elementów składowych. Są one zarazem coraz bardziej zróżnicowane materiałowo. Tak jak w przeszłości znaczna część podzespołów i części wykonywana była z metalu, tak obecnie coraz więcej elementów robionych jest z tworzywa sztucznego. W konstrukcjach pojazdów wykorzystuje się również elementy gumowe, tekstylne oraz szklane.

Każdy ze stosowanych w budowie samochodu materiałów posiada różne własności fizykochemiczne oraz cechy konstrukcyjne. Właściwe funkcjonowanie całego pojazdu wymaga odpowiedniego i trwałego połączenia ze sobą wszystkich elementów. We współczesnych konstrukcjach pojazdów samochodowych dominują ciągle połączenia śrubowe oraz spawane, zgrzewane i nitowane (zwłaszcza w budowie nadwozi). Żadne z tych rodzajów połączeń nie jest doskonałe. Ma swoje zalety, ale również i wady. W ciągu ostatnich kilkunastu lat sporo się jednak w tym zakresie zmieniło. Coraz częściej w samochodach stosuje się różnorodne połączenia z wykorzystaniem odpowiednich klejów. Jest to możliwe dzięki znacznemu postępowi, który nastąpił w dziedzinie nowych technologii w przemyśle chemicznym. Obecnie możliwe jest bowiem opracowanie takich receptur klejów, które spełniają różne, a jednocześnie wysokie wymagania i zapewniają możliwość łączenia różnych materiałów przy zapewnieniu dużej trwałości i niezawodności połączeń, a także ich wytrzymałości na znaczne i różnego rodzaju obciążenia.
Klejenie jest procesem chemicznym łączenia materiałów przy zastosowaniu dodatkowych substancji w postaci kleju. W zachodzącym w trakcie klejenia procesie chemicznym występują dwa zjawiska:
- adhezji – czyli przyczepności kleju do powierzchni łączonych, jest to siła przyciągania łącząca elementy, występująca na powierzchni ich styku;
- kohezji – siły działającej pomiędzy cząsteczkami samego kleju.

Proces łączenia materiałów jest najbardziej skuteczny, gdy siła obu zjawisk, czyli zarówno kohezji, jak i adhezji, są sobie równe.
Połączenia klejone posiadają następujące zalety:
- nie zwiększają masy łączonych elementów,
- posiadają łatwość wykonywania połączenia łączonych elementów o skomplikowanych kształtach,
- tworzą zarazem uszczelnienie, przeciwdziałając zjawisku korozji,
- przenoszą obciążenia na większej powierzchni,
- nie wymagają skomplikowanego przygotowania elementów łączonych związanego ze zmianą kształtu i wymiarów oraz obróbki po wykonaniu połączenia.
[img_full]10423|[/img_full]

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet