Serwis klasycznego przedniego zawieszenia teleskopowego

– wycieki płynu hydraulicznego. Jeżdżąc motocyklem wyposażonym w klasyczne zawieszenie teleskopowe przedniego koła, bardzo często zapominamy o okresowym serwisowaniu tego układu. Eksploatujemy motocykl do momentu, w którym pojawiają się wycieki płynu hydraulicznego lub niepokojące luzy czy stuki przy pokonywaniu nierówności. Bywa, że jest już zbyt późno na serwisowanie – pozostaje jedynie droga wymiana zużytych części.

Uszkodzenia najczęściej pojawiają się w obrębie łożyskowania główki ramy, łożyskowania przedniego koła i w kolumnach teleskopów. Zajmiemy się dokładniejszym omówieniem serwisowania zawieszenia teleskopowego. Teleskopowe, klasyczne zawieszenie przedniego koła motocyklowego składa się z dwóch rur górnych (lag) zaciśniętych w półkach zawieszenia i z dwóch goleni, wewnątrz których pracują te rury. Każda rura i goleń stanowią parę, czyli jedną kolumnę zawieszenia teleskopowego, której uzupełnieniem jest element resorujący, najczęściej w postaci sprężyny śrubowej, umieszczonej wewnątrz kolumny. Elementem tłumiącym pracę takiej kolumny jest układ hydrauliczny, a rzadziej – układ gazowy lub gazowo-hydrauliczny. Rura zawieszenia wykonuje ruch posuwisto-zwrotny względem goleni, a możliwe jest to dzięki tulejom ślizgowym, z którymi współpracuje jej gładka, zewnętrzna powierzchnia. Niektóre kolumny teleskopowe nie posiadają wymiennych tulei, a powierzchnia rury współpracuje z wewnętrzną, gładką i dopasowaną powierzchnią goleni.

Najczęstszym powodem rozbiórki i naprawy zawieszenia teleskopowego są wycieki płynu hydraulicznego przez siemmering uszczelniający rurę względem goleni. Jest to specjalny siemmering przystosowany do uszczelniania elementów wykonujących ruch posuwisto-zwrotny, a więc o budowie różnej od siemmeringów przeznaczonych do uszczelniania elementów wykonujących ruch obrotowy. Cieknące teleskopy to nie tylko obniżony komfort jazdy, ale przede wszystkim zagrożenie dla układu hamulcowego i opony przedniego koła. Płyn hydrauliczny wydostający się przez nieszczelny siemmering spływa w dół teleskopu i kapie na oponę, felgę lub tarczę hamulcową. Może też wpływać do wnętrza hamulca bębnowego, jeśli motocykl posiada taki hamulec przy przednim kole. Zanim odczujemy dyskomfort pracy przedniego zawieszenia, spowodowany zmniejszeniem ilości płynu w hydraulicznym układzie tłumiącym, zobaczymy wyraźnie, że lagi pokryły się warstwą oleju zmieszanego z brudem. Podczas pracy przedniego zawieszenia ta brudna maź spychana jest w górę lagi i tworzy pasy wyznaczające najwyższy punkt, do którego dociera uszczelniacz. Można oczywiście usunąć te zabrudzenia szmatką lub papierem, ale po niewielkim przebiegu pojawią się ponownie. Jest to znak, że już najwyższy czas...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet