Dwumasowe koło zamachowe zastępuje tłumik drgań w tarczy sprzęgła

Jednym z rodzajów drgań generowanych przez silniki spalinowe korbowo-tłokowe są drgania skrętne wału korbowego. Powstają one w wyniku procesów termodynamicznych silnika.

W cyklu pracy silnika wał poddawany jest przyśpieszeniom i opóźnieniom. Podczas suwu pracy na jednym z cylindrów tłok doznaje przyśpieszenia liniowego, przez układ korbowy wał doznaje przyspieszenia kątowego. Na kolejnym cylindrze w sekwencji pracy silnika podczas suwu sprężania tłok doznaje opóźnienia liniowego i poprzez układ korbowy wał doznaje opóźnienia kątowego (fot. 1). Odporność wału korbowego na tego typu drgania wynika jedynie z jego wytrzymałości materiałowej. Ponadto drgania skrętne powodują uszkodzenia elementów tzw. łańcucha napędowego (skrzynia biegów, wały napędowe, przekładnie główne itp.), jak również elementów zawieszenia silnika, skracają żywotność układu napędu rozrządu i osprzętu silnika.

W związku z powyższym konstruktorzy walczą z drganiami skrętnymi od początku funkcjonowania silnika samochodowego. Szukają optymalnej metody wytłumienia drgań. Wszystkie stosowane rozwiązania mają za zadanie przeniesienie częstotliwości rezonansowej poza zakres pracy silnika, czyli na zakres prędkości około 350 obr./min., czyli zakres, w którym jest on uruchamiany. W początkach stosowania silnika benzynowego w napędzie samochodów, kiedy moment obrotowy był niski, co przekładało się na niski stopień sprężania, drgania skrętne miały małą wartość. Dlatego w tych jednostkach stosowano tłumiki zrealizowane na kole pasowym, montowanym w przedniej części silnika. Były to tłumiki złożone z tarcz ciernych wykorzystujące tarcie powierzchniowe. Kolejnym rozwiązaniem były dwa...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet