Artykuły » 02/2013 » Części » Sprężyny zimą

Sprężyny zimą

Warunki atmosferyczne panujące na naszych drogach w miesiącach zimowych są bardzo trudne – zarówno dla kierowców, jak i samochodów, gdyż często na jezdni zalega śnieg i lód. Aby zapewnić bezpieczny ruch pojazdów, służby drogowe starają się skutecznie oczyszczać drogi.

Jedną z metod jest posypywanie nawierzchni solą lub polewanie jej wodnym roztworem soli. Sól jest do tego celu powszechnie używana, ponieważ jest stosunkowo tania i powoduje roztopienie śniegu i lodu do temperatur -18°C. Powstająca w wyniku działania soli miękka masa łatwo daje się usunąć z jezdni przy pomocy pługów, dzięki czemu droga jest „czarna” i bezpieczna dla ruchu. Powszechne jest także posypywanie dróg piaskiem, który polepsza przyczepność na śliskiej nawierzchni. Niestety, metody te mają skutki uboczne. Sól działa bardzo destrukcyjnie zarówno na nawierzchnię dróg, jak i na metalowe elementy samochodów. Nawet dobrze zabezpieczone powłokami antykorozyjnymi elementy podwozia i nadwozia poddają się z biegiem czasu niszczącemu działaniu wody z solą. Z kolei piasek dostaje się między wszelkie elementy ruchome, powodując ich przyspieszone zużycie. Drugim „zimowym” czynnikiem, który ma negatywny wpływ na trwałość pojazdu, jest stan nawierzchni dróg. Jeszcze w trakcie zimy lub bezpośrednio po jej zakończeniu zaobserwować można pojawienie się w asfalcie licznych ubytków. Powstają one poprzez wnikanie wody w szczeliny materiału, z którego wykonana jest nawierzchnia. Jeśli temperatura spadnie poniżej zera, woda ta zamarza, powodując coraz większe pękanie nawierzchni. Powstają w ten sposób tzw. „przełomy”, które mają postać dużych wyrw w nawierzchni drogi. Przełomy te są często wypełnione wodą i kierowca może ich po prostu nie zauważyć.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Wpadnięcie koła w taką wyrwę powoduje powstanie dużych naprężeń udarowych, które mogą uszkodzić elementy zawieszenia. Szczególnie podatne na tego typu uszkodzenia są następujące elementy: amortyzatory, sprężyny, przeguby kuliste i inne elementy znajdujące się w zawieszeniu, np. tuleje metalowo-gumowe, łożyska czy zestawy ochronne amortyzatorów. Dlatego ważne jest, aby w czasie wizyty pojazdu...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet