Okładziny cierne (cz. 1)

Rozpoczynamy cykl artykułów traktujących o okładzinach ciernych. Tekst powstał na podstawie materiałów udostępnionych przez producenta komponentów układu hamulcowego, grupę TMD Friction – właściciela marki Textar.

W części pierwszej opiszemy wymagania stawiane okładzinom ciernym, jak również złożone procedury, przez które przejść muszą okładziny hamulcowe marki Textar, zanim trafią na rynek.

Wymagania stawiane okładzinom ciernym
W książce wydanej przez Textar pt. „Okładziny hamulcowe do pojazdów drogowych” napisane jest: „Receptury na okładziny cierne są kompromisem między tym, czego się chce, a właściwościami możliwymi do uzyskania w rzeczywistości”. Dlatego receptura okładziny wymaga znalezienia kompromisu między wymaganiami klienta a daną technologią produkcji. Do rozwiązania tego zadania potrzebne jest doświadczenie i wyczucie. Jeśli popatrzymy na to w ten sposób, od razu zrozumiemy, że taka receptura należy do najlepiej chronionych tajemnic każdego producenta. Nie jest tajemnicą natomiast „materiał”, z którego wykonane są okładziny cierne. Może on się składać z następujących surowców: środek wiążący (w formie żywicy i kauczuku), wypełniacze organiczne i nieorganiczne (np. kreda i tlenek żelaza), środki smarne (z grafitu lub sproszkowanego koksu) i metale (jako wełna stalowa lub proszek). W ten sposób z różnych dodatków i matrycy, z użyciem nawet 25 składników, powstaje właściwy materiał okładziny hamulcowej. Można oczywiście też znacznie prościej. Z 30% wełny stalowej, 55% petrokoksu i 15% żywicy wiążącej, a więc tylko z trzech komponentów, można z powodzeniem wyprodukować okładzinę o wysokim współczynniku tarcia, ale bez uzyskania jakiegokolwiek komfortu. Komfort taki można uzyskać tylko poprzez skomplikowane obliczenia celem uzyskania idealnej receptury na okładzinę. Wymagana jest tu duża wiedza. Wysokie wymagania w zakresie know-how stawiane są także praktycznemu wykonaniu, mieszaniu, prasowaniu i hartowaniu. Duże znaczenie dla przyszłych własności okładzin ma również równomierny rozkład i zagęszczenie wprowadzonych surowców podczas mieszania i prasowania. Dobór odpowiedniej mieszarki, a także kolejności mieszania to „ściśle tajne” informacje producentów okładzin hamulcowych. Tutaj podajemy tylko kilka kryteriów, które mają duże znaczenie przy produkcji okładziny ciernej.

Procedury dopuszczające
Materiały cierne dzielą się na pięć grup. Każda ma własną historię, kryje się za indywidualną filozofią produktu i zaspokaja określone zapotrzebowanie rynkowe.

A Półmetalowe materiały cierne używane są głównie na rynku wewnętrznym USA. Jak mówi sama nazwa, zawierają one dużą ilość włókien stalowych. Współczynnik tarcia wynosi ok. 0,35. Odporność na wysoką temperaturę jest niezbyt duża, jednak tarczę chroni mały współczynnik ścierania. Dobre własności akustyczne daje niski współczynnik tarcia, a duża zawartość stalowych włókien zapewnia korzystną cenę.

B Materiały cierne niezawierające stali są typowe dla rynku japońskiego. Właściwości tej kategorii są porównywalne z właściwościami kategorii A. Jednak materiał nie...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet