Tajemnica budowy przewodów zapłonowych

Wydawać by się mogło, że przewody zapłonowe nie zmieniły się od dziesięcioleci. Jeśli jednak spojrzelibyśmy do wnętrza nowoczesnych kabli, przekonamy się, że to nieprawda.

Przynajmniej część użytkowników samochodów zdaje się sądzić, że przewód zapłonowy to element o banalnie prostej budowie. Może dlatego, iż niegdyś w powszechnym użyciu znajdowały się kable wysokiego napięcia niespecjalnie skomplikowanej konstrukcji, bo w postaci wiązki miedzianych nitek otoczonych tworzywem o właściwościach izolujących. Dziś przewody tego typu też co prawda się jeszcze spotyka (aczkolwiek w zasadniczy sposób różnią się one jakością warstwy izolacyjnej), znacznie częściej jednak stosowane są kable, których budowa jest dużo bardziej złożona. Co zatem kryje się we wnętrzu nowoczesnego przewodu zapłonowego?

Rdzeń syntetyczny
W samym jego środku znajduje się wiązka włókien szklanych i poliamidowych. Nieprzypadkowo stosuje się tu właśnie taką kombinację materiałów, gdyż rdzeń powinien cechować się:
- odpornością na rozciąganie nie większą niż 100 kG,
- rozszerzalnością termiczną zerową lub ujemną,
- wielką zdolnością pochłaniania wibracji,
- dużą odpornością na ciągłe zginanie (zmęczenie),
- jak największą odpornością na czynniki chemiczne.

Materiał ferromagnetyczny
Dalej… idąc od środka, mamy warstwę składającą się z przypominających piasek cząsteczek (ziaren) materiału ferromagnetycznego, które połączone są specjalnym spoiwem (lepiszczem) oraz osadzone na rdzeniu syntetycznym, mającym za zadanie utrzymywanie tej warstwy. Dodać trzeba, że dobór wielkości ziaren oraz jakość i ilość samego materiału są niezwykle ważne, gdyż od tego zależą tak istotne cechy przewodu, jak jego niewielka rezystancja oraz niska emisja zakłóceń elektromagnetycznych. Tu pojawia się jednak problem, że niektórzy producenci próbują oszczędzać na materiale ferromagnetycznym, co wpływa na pogorszenie wskaźnika tłumienia zakłóceń ich kabli...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet