Wolne koło alternatora

– dlaczego jego jakość jest tak istotna? Silniki spalinowe generują moment obrotowy o okresowo zmiennej charakterystyce. Powoduje to powstawanie różnego rodzaju drgań przenoszonych na nadwozie, układ napędowy oraz na pasowy napęd urządzeń pomocniczych. Konstruktorzy pojazdów starają się w różny sposób niwelować to niekorzystne zjawisko. Bardzo duże osiągnięcia w tej dziedzinie mają firmy należące do Grupy Schaeffler.

Firma LuK opracowała i produkuje między innymi dwumasowe koła zamachowe (tłumią drgania przenoszone z silnika na układ napędowy). Wolne koła alternatora, które redukują drgania w napędzie paska pomocniczego, produkowane są przez należącą do koncernu markę INA. Wysoka jakość tych produktów wynika z wieloletnich doświadczeń w konstruowaniu i produkcji tych elementów oraz z zastosowania odpowiednich materiałów.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Podstawowym zadaniem wolnego koła jest wytłumienie drgań występujących w napędzie paska pomocniczego, w wyniku czego zwiększa się trwałość paska oraz elementów z nim współpracujących.
Zastosowanie tego rozwiązania redukuje też w znacznym stopniu hałasy emitowane przez ten napęd. Bez tego rozwiązania nie może się obejść coraz więcej pojazdów. Głównym powodem takiego stanu rzeczy są:
- przeniesienie biegu jałowego w zakres niższych prędkości obrotowych silnika,
- wzrost masy wirników alternatorów,
- zmniejszanie gabarytów silnika poprzez ograniczenie liczby cylindrów.

Poza odpowiednim wytłumieniem drgań przed wolnymi kołami alternatora stawiamy jeszcze dodatkowe wymagania, takie jak odpowiednia trwałość i zdolność do przenoszenia momentu przy dużych prędkościach obrotowych. Na rynku motoryzacyjnym można spotkać produkty nazywane często tańszymi zamiennikami. Ich stosunkowo niska cena może wydawać się ogromną zaletą. Należy jednak zadać pytanie, czy w prawidłowy sposób realizują postawione przed nimi zadania? Przed udzieleniem odpowiedzi przyjrzyjmy się ich konstrukcji wewnętrznej. W rozwiązaniu oferowanym przez firmę INA występuje pierścień wewnętrzny z łożyskiem igiełkowym i sprężynką oraz dwa promieniowe łożyska pomocnicze (fot. 2). Koszyk blokujący znajduje się na pierścieniu wewnętrznym. W przebadanym przez firmę INA tańszym zamienniku innego producenta występuje sześć rolek dociskanych przez sześć sprężyn spiralnych (fot. 1). Koszyk blokujący znajduje się na pierścieniu zewnętrznym. Na pierwszy rzut oka widać więc znaczne różnice w rozwiązaniach tych dwóch producentów. Jakie ma to...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet