Skraplacze klimatyzacji samochodowej

Diagnozując niesprawny układ klimatyzacji w samochodzie, należy zwrócić szczególną uwagę na skraplacze klimatyzacji. Te pracują w ciężkich warunkach, gdyż panują w nich wysokie ciśnienia pracy czynnika oraz narażone są one na uszkodzenia mechaniczne i korozję.

Zanim przystąpimy do omówienia jakiejkolwiek kwestii związanej z serwisowaniem układu klimatyzacji, przypomnijmy podstawowe pojęcia i zasadę działania skraplaczy. Skraplacz jest wymiennikiem ciepła i odpowiedzialny jest za odprowadzanie ciepła z układu klimatyzacji do otoczenia. Ogrzany w parowniku czynnik chłodniczy transportowany jest do kompresora, gdzie w wyniku procesu sprężania jego temperatura wzrasta. Następnie czynnik trafia do skraplacza, w którym następuje zmiana jego stanu skupienia z postaci gazowej w płyn, który jest gromadzony w dolnej części wymiennika, a następnie transportowany dalej do układu (fot. 1). Z uwagi na to, że w skraplaczu następuje oddawanie ciepła z czynnika roboczego do otoczenia i w rezultacie jego kondensacja, skraplacz nazywany bywa także kondensorem. Skraplacze samochodowe skonstruowane są na ogół w postaci bardzo zwartego systemu owalnych rurek aluminiowych oraz aluminiowego ożebrowania – radiatora – które bezpośrednio odpowiada za wymianę ciepła. Skraplacz klimatyzacji wyglądem przypomina chłodnicę samochodową, dlatego też często nazywany jest przez użytkowników chłodnicą klimatyzacji. Na skuteczność oddawania ciepła przez skraplacz mają wpływ podstawowe dwa czynniki: po pierwsze – system konstrukcji i rozmiar powierzchni odprowadzającej ciepło ze skraplacza, po drugie – szybkość przepływu powietrza chłodzącego i jego temperatura.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Zasadniczy podział skraplaczy klimatyzacji
Wyróżnia się dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne skraplaczy: skraplacze równoległe, będące nowszym rozwiązaniem konstrukcyjnym, w których poszczególne partie rurek połączone są z komorami pośrednimi gromadzącymi czynnik oraz skraplacze szeregowe, w których występuje jedna długa rurka przewodząca czynnik chłodniczy od wlotu do wylotu skraplacza (rysunek).

Zużycie eksploatacyjne skraplaczy
Niewielu użytkowników klimatyzacji zdaje sobie sprawę z tego, jak...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet