Uszkodzona turbosprężarka

Użytkownik samochodu zażyczył sobie zwiększenia osiągów turbodiesla użytkowanego Audi. Jedna z firm tuningowych spełniła życzenie. Niestety, niedługo później, podczas korzystania z dodanych „koników”, turbosprężarka zakończyła swój żywot. Poproszono mnie o odpowiedź na pytanie – dlaczego?

Omawiany samochód to Audi A3 Sportback, rok modelowy 2008, napędzany silnikiem 2,0 l TDI, o oznaczeniu kodowym BKD, zasilany pompowtryskiwaczami. Współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG).

O ile więcej można?
Zanim zacząłem analizę tego przypadku, zobaczyłem, co dla tego silnika oferują firmy tuningowe. Przyjąłem za punkt odniesienia ofertę Abt Sportsline, chyba najbardziej renomowanej firmy tuningującej samochody koncernu V.A.G. Dodam, że w firmie tej można tuningować pojazdy bez utraty fabrycznej gwarancji (może być skrócony przebieg pojazdu w ramach gwarancji). Samochód po tuningu spełnia również homologacyjną normę emisji składników szkodliwych spalin.
Według oferty firmy Abt, jeśli silnik ten współpracuje z ręcznie sterowaną skrzynią biegów, to w wyniku tuningu (charakterystyki silnika przed i po przeróbce widoczne są na fot. 1):
- maksymalny moment obrotowy silnika wzrasta z 320 Nm na 370 Nm,
- maksymalna moc silnika wzrasta z 103 kW/140 KM na 125 kW/170 KM.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Jeśli jednak ten sam silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG), to w wyniku tuningu (charakterystyki silnika przed i po przeróbce widoczne są na fot. 2) maksymalny moment obrotowy silnika wzrasta z 320Nm na tylko 340Nm (patrz fot. 1a i 2a), podczas gdy maksymalna moc silnika wzrasta również na 125kW/170KM (patrz fot. 1b i 2b). Niższa wartość maksymalnego momentu obrotowego silnika współpracującego z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG) wynika z niższej wartości maksymalnego momentu obrotowego, przy której może pracować ten określony typ tej skrzyni biegów. Może to wynikać z jej wytrzymałości mechanicznej lub cieplnej. Zasięgnąłem również opinii o możliwości przeróbki tego silnika u p. Marka Staszewskiego, osoby, która specjalizuje się w tuningu silników. W jego opinii bezpieczną granicą mocy dla silnika o kodzie BKD, współpracującego z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG), jest 125 kW/170 KM, a bezpieczną granicą momentu obrotowego 340 Nm.

Dla wyjaśnienia dodam, że mój rozmówca czerpie swą wiedzę z doświadczenia okupionego – jak sam przyznał – wieloma uszkodzeniami silników przez niego tuningowanych. Nie ma jednak innego sposobu na poznanie rezerw wytrzymałości części mimo istnienia zaawansowanych programów komputerowych. Producenci też tak zdobywają tę wiedzę.

Silnik po tuningu
Silnik, na którym była zamontowana uszkodzona turbosprężarka, osiągnął po przeróbce podczas pomiarów na hamowni podwoziowej (w firmie, która go tuningowała):
- maksymalny moment obrotowy – 421,2Nm,
- maksymalną moc – 134,5kW/182,9KM.

Wyniki badań na hamowni budzą moje wątpliwości odnośnie prawidłowości ich wykonania, szczególnie ze względu na wartość momentu obrotowego. Pracownicy firmy tuningowej czuli jednak, że „mocno ten silnik wysilili”, dlatego wyłączyli turbosprężarkę z postępowania reklamacyjnego po ewentualnej awarii silnika. I mieli rację. Uszkodzeniu uległa właśnie ona, podczas jazdy po autostradzie, w trakcie wjazdu na wzniesienie. Ponieważ użytkownik tego samochodu lubi szybką jazdę, należy przypuszczać, że kierowca wykorzystywał zwiększone osiągi silnika w następstwie zmian w programie sterującym. Tu raz jeszcze przywołam rozmowę z p. Markiem Staszewskim. Gdy opowiedziałem,  co się stało, zapytał mnie: „Czy stało się to na autostradzie?”. Widać doświadczenie.

Przypuszczenie, że uszkodzenie wystąpiło na autostradzie, wynika z różnic w charakterze obciążeń pomiędzy sytuacjami, gdy:
- kierowca od czasu do czasu wciśnie pedał gazu „do deski”,
- kierowca długotrwale jedzie z głęboko wciśniętym pedałem gazu.

Gdy krótkotrwale, nawet znacznie, obciążamy silnik, przeważają obciążenia mechaniczne. Obciążenia cieplne nie zdążą o sobie dać znać. Natomiast podczas jazdy np. po autostradzie, z dużą prędkością, im dłużej ona...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet