Uszkodzenia głowic silników (cz. 2)

– praktyczne porady. Aby zapewnić jak najbezpieczniejsze warunki pracy, konstruktorzy silników wymagają od mechaników coraz bardziej złożonych technologii dokręcania śrub mocujących głowice, co wymaga specjalnych narzędzi i sumienności w pracy. Zapewnienie głowicy „znośnych” dla niej warunków pracy i jakości obsługi nie zawsze jest możliwe, więc ulegają one uszkodzeniom, a ich zakres jest chyba większy niż kiedyś. W artykule tym zaprezentuję i omówię zdjęcia takich uszkodzeń.

Nadwymiarowe komory wirowe
W silniku ZS wnętrze komory wirowej jest częścią komory spalania. Wysoka temperatura w niej panująca oraz korozyjne i erozyjne oddziaływanie gorących spalin sprawiają, że ulegają one eksploatacyjnemu zużyciu. Podczas naprawy głowicy montowane są tzw. nadwymiarowe komory wirowe. Określenie „nadwymiarowe” to skrót myślowy, bowiem tylko średnice zewnętrzne, a w szczególności tej części komory wirowej, która jest wykorzystywana do uzyskania pasowania na „wcisk” w gnieździe głowicy (kołnierz lub tuleja komory wirowej – patrz fot. 4 w cz. 1. artykułu), mają wymiar nieco większy niż średnice tych samych części komory wirowej montowanej przez producenta. Powiększenie średnicy jest niezbędne, bowiem komory wirowe „wybijają” (powiększają) średnice gniazd, w których są osadzone w głowicy, co zilustrowałem w cz. 1. artykułu. Nadwymiarowe komory wirowe można osadzić z wymaganym „wciskiem” po naprawie gniazda. Nadwymiarowe komory wirowe wykonywane są przez zakłady regenerujące głowice poprzez obróbkę skrawaniem (fot. 11) lub jako odlewy precyzyjne (fot. 12). Uzyskanie dokładnego, wewnętrznego kształtu komory wirowej przez toczenie kształtu kanału łączącego jej wnętrze z częścią komory spalania umieszczoną nad tłokiem przez frezowanie nie jest jednak możliwe, bowiem oba te kształty nie są bryłami obrotowymi. Miałem okazję się o tym przekonać, gdy pokazano mi rdzenie woskowe, wykonane na bazie „oryginalnych” komór wirowych. Czy montaż nadwymiarowych komór wirowych, których kształty komory wewnętrznej i kanału nie są prawidłowo odwzorowane, będzie miał jakieś negatywne konsekwencje? Silnik taki będzie pracował, ale najprawdopodobniej będzie pracował mniej ekonomicznie, emitował więcej składników toksycznych, a być może mniej korzystny rozkład temperatur w komorze spalania spowoduje przegrzewanie zaworów wydechowych, denka tłoka, całego silnika oraz osadzanie się większej ilości nagaru. Wynika to z tego, że wszystkie kształty komory wirowej to wynik żmudnych obliczeń zakończonych wieloma próbami prototypów komór oraz badaniami trwałościowymi silników przeprowadzonymi przez producenta silnika. Firmy dokonujące napraw nie są w stanie przeprowadzić podobnych prób, dlatego też winny używać części identycznych z oryginalnymi. Fotografie 13 i 14 prezentują komory wirowe silników ZS różnych marek samochodów.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Uszkodzenia górnej części głowicy i elementów  układu rozrządu
Gdy w następstwie zerwania paska zębatego napędu rozrządu tłok „spotyka się” z otwartymi zaworami, zarówno na nie, jak i elementy napędu rozrządu działają znaczne siły. Zawory, gnąc się, uszkadzają prowadnice, a siła uderzenia chce wyrwać wałek rozrządu z miejsc łożyskowania. W wyniku tego następują pęknięcia (fot. 15a) lub wykruszenia (fot. 15b) gniazd śrub...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet