Artykuły » 07/2012 » Części » Szyby samochodowe

Szyby samochodowe

– wybrane zagadnienia badawcze. Według jakich kryteriów i norm bada się szyby samochodowe? Historia tworzenia norm i metod badawczych szkła na potrzeby branży motoryzacyjnej dowodzi, że po dziś dzień nie wypracowano jednolitych standardów, co tylko jest sygnałem, jak wielkie znaczenie ma dyskusja środowiska.

[img_full]11009|16944||right[/img_full] Należy unikać tworzenia prawa czy przepisów traktujących zagadnienie w sposób sztywny, wykluczający późniejsze przyjmowanie osiągnięć postępu technicznego w dziedzinie materiałów na przeszklenia. Credo specjalistów gwarantuje rozwój współczesnych konstrukcji karoserii i do takich wniosków doszli też uczestnicy konferencji zatytułowanej „Szyby do środków transportu – homologacja, montaż, naprawa”, której organizatorem był branżowy magazyn „Świat Szkła”. Bezpieczeństwo, komfort, a z drugiej strony łatwość napraw i aplikacji coraz to nowych rozwiązań, to tylko kilka zagadnień z szerokiego spektrum współpracy ośrodków naukowych i specjalistów różnych dziedzin i profesji. Pod koniec maja w Warszawie spotkali się specjaliści w dziedzinie produkcji szyb samochodowych, szkła architektonicznego i rozwiązań specjalistycznych. Nie zabrakło też przedstawicieli warsztatów, serwisów motoryzacyjnych i towarzystw ubezpieczeniowych. Referaty przygotowali m.in. naukowcy z Katedry Technologii Szkła i Powłok Amorficznych (AGH), a także pracownicy Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych.

Współczesna szyba samochodowa – materiał tylko z pozoru kruchy i delikatny – pełni coraz poważniejszą rolę w dziedzinie podnoszenia bezpieczeństwa pojazdów, bo też odpowiada za zwiększenie sztywności karoserii. Skoro zaś wymogi bezpieczeństwa muszą spełniać wszystkie elementy konstrukcyjne użyte w pojeździe, to tym bardziej też elementy, jakim są szyby. Elementy te, na drodze badań, powinny uzyskać homologację dopuszczającą daną część do stosowania w pojeździe. Od wielu lat szkło warstwowe jest, obok szkła hartowanego termicznie, stosowane w pojazdach samochodowych, a od 2004 roku w pojazdach silnikowych o prędkości konstrukcyjnej powyżej 40 km/godz. Jako szyby przednie mogą być dziś stosowane wyłącznie szyby warstwowe (klejone folią PVB, PVB-Pet, PVB-PVB acoustic). Skoro o prędkości mowa. Podobno nawet najlepszej klasy szyby kuloodporne do samochodów opancerzonych nie oprą się tylko jednej broni strzeleckiej.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
- Mamy 4 klasy kuloodporności, ale co ciekawe, badający broń palną są po dziś dzień pod wrażeniem wynalazku z wojen… kolonialnych, bo tylko taka broń i dziś radzi sobie ze współczesnymi rozwiązaniami w dziedzinie ekstremalnego bezpieczeństwa przeszkleń samochodów – zwraca uwagę Sławomir Pabian, jeden...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet