Polska autogazem stoi

Instalacje LPG coraz popularniejsze. Spośród ponad 18 mln zarejestrowanych w naszym kraju samochodów osobowych ponad 2,6 mln pojazdów jeździ na autogazie. Jak zgodnie twierdzą eksperci, liczba ta będzie stale rosła. Bo choć montaż instalacji LPG w samochodzie oznacza wydatek rzędu kilku tysięcy złotych (w zależności od typu auta, pojemności silnika itp.), koszty te są jednak niczym w porównaniu z kosztami eksploatacji auta na benzynę.

Jak łatwo obliczyć, inwestycja w LPG zwraca się już po kilkunastu miesiącach użytkowania auta. Montaż instalacji gazowej opłaca się zwłaszcza tym kierowcom, którzy samochód wykorzystują do pracy lub jeżdżą często w dłuższe trasy.

Początki kariery LPG na rynku polskim
Gwałtowny rozwój rynku instalacji gazowych przypada w Polsce na lata 90. Mimo że popyt na nowe paliwo był początkowo niewielki, kierowcy szybko dostrzegli jego zalety. Główną z nich była cena.
- Rozwój instalacji gazowych w latach 90. zdeterminowany był wyłącznie czynnikiem ekonomicznym – twierdzi Janusz Siczek, dyrektor handlowy Auto-Gaz Centrum. - Wówczas na polskich drogach dominowały paliwożerne samochody, w większości z silnikami gaźnikowymi. Duża różnica między ceną gazu a ceną benzyny powodowała, że montaż instalacji dawał w krótkim czasie wymierne efekty ekonomiczne.
- Należy pamiętać, że na początku lat 90. rynek autogazu rozwijał się samodzielnie, bez wsparcia państwa, bez subwencji i bez ułatwień prawnych – podkreśla Wojciech Piekarski, dyrektor ds. marketingu w AC SA (producent samochodowych systemów LPG/CNG marki STAG). - Początkowo popyt na autogaz był niewielki. Paliwo było nowe i istniała obawa o bezpieczne korzystanie z tego rodzaju rozwiązania.
Jak dodaje Tomasz Chojnowski z ALEX Sp. z o.o., gaz uważany był przez koncerny naftowe za paliwo „drugiej kategorii”, a zatankować je można było tylko na nielicznych stacjach.
- Po roku 2000 sytuacja ta zaczęła się zmieniać – mówi. - Dziś tylko nieliczne stacje nie mają paliwa gazowego w swojej ofercie, zaś ono samo traktowane jest na równi z benzyną i olejem napędowym.
- Kiedy warunki ekonomiczne uległy pogorszeniu, a rozdźwięk między ceną benzyny i autogazu powiększył się (niemal dwukrotnie), coraz więcej kierowców zdecydowało się na konwersję pojazdu na LPG – uzupełnia W. Piekarski. - Przybywało stacji LPG, bo i koszty otwarcia były relatywnie niskie. Importerzy instalacji LPG, montażyści i dostawcy gazu... – wszyscy mieli pełne ręce roboty.
Jako decydujące o popularności autogazu wymienia względy ekonomiczne również Teresa Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk Sp. z o.o.
- Im wyższa była relacja ceny benzyny do ceny gazu, tym większe było zainteresowanie paliwami alternatywnymi – mówi. - Powodowało to zarówno powstawanie infrastruktury do tankowania samochodów gazem, jak i serwisów zajmujących się montażem i serwisem instalacji zasilania gazowego.
- W roku 1995 cena benzyny wahała się pomiędzy 1,5 zł a 1,70 zł; cena gazu zaś pomiędzy 0,40 zł a 0,50 zł. – dodaje Tomasz Chojnowski. - Przynosiło to użytkownikom instalacji gazowych bardzo duże oszczędności, zaś adaptacja pojazdów do zasilania paliwem LPG stała się po prostu popularna.
Innymi słowy, gwałtowny rozwój rynku LPG w Polsce przypisuje się dużej różnicy ceny benzyny do ceny gazu.
- Powstało wielu nowych producentów systemów LPG – mówi Piotr Bednarski z KME. - Liczne filie zachodnich koncernów zaczęły agresywnie rozbudowywać swoje przedstawicielstwa. Powstało wiele nowych zakładów montażowych.
Jak dodaje, branżę autogazu zweryfikował kryzys – na rynku pozostały tylko najsilniejsze firmy produkcyjne oraz profesjonalne warsztaty montażowe.

Więcej przejedziesz, więcej zaoszczędzisz
Skoro mowa o oszczędnościach, sprawdźmy jak dużych? Jak podkreśla Wojciech Piekarski, im więcej przejechanych kilometrów, tym więcej pieniędzy pozostaje w portfelu kierowcy.
- Jazda samochodem benzynowym opłaca się jedynie wtedy, kiedy pojazd jest już przekonwertowany na zasilanie LPG – twierdzi. - Oszczędności z tytułu takiego rozwiązania są ogromne. Przy obecnych cenach paliw (średnio PB 5,88 i LPG 2,84) i spalaniu na poziomie np. 10 l, przejeżdżając miesięcznie ok. 1500 km (najczęściej spotykany przebieg), oszczędności wynoszą ok. 250 zł (uwzględniając 20% większy pobór LPG oraz rozruchy na benzynie). Przy średnim koszcie instalacji (ok. 2500 zł) inwestycja zwraca się już po 10 miesiącach.
Podobnych obliczeń dokonuje Tomasz Chojnowski.
- Średni koszt adaptacji w instalację gazową zwraca się po przejechaniu ok 10 tys. km (14 tys. km zdaniem Janusza Siczka – dop. aut.), czyli w przypadku przeciętnego...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet