Uszkodzenia głowic silników (cz. 1)

– praktyczne porady. Głowica zamyka komory spalania od góry. Montowane są w niej zawory oraz – powszechnie – wałek rozrządu. Dążenie do usprawnienia wymiany ładunku w komorach spowodował wzrost (do 5) liczby zaworów przypadających na komorę spalania. Wymusza to konieczność montażu większej ilości mechanizmów i stosowania zaworów o mniejszej średnicy trzonków, a więc delikatniejszych.

Jeśli te wymagania połączymy z chęcią obniżenia masy głowicy, to mamy wynik – cieńsze ścianki głowicy i „delikatniejszą” budowę, pozostawiającą mniejszy margines bezpieczeństwa. A margines ten jest konieczny na pracę silnika przy nieprawidłowo przebiegającym procesie spalania, objawiającym się:
- spalaniem stukowym (powoduje duży wzrost ciśnień i temperatur), które występuje zarówno w silnikach ZI, jak i ZS, choć mechanizm jego powstawania jest różny w obu typach silników;
- nadmiernym wzrostem temperatury procesu spalania powodowanym przeważnie przez zbyt wolny i za późno rozpoczęty proces spalania (za mały kąt wyprzedzania zapłonu w silniku ZI lub kąt wyprzedzenia wtrysku w silniku ZS, a za duże opóźnienie samozapłonu w silnikach ZS powodowane brakiem chęci mieszanki do samozapłonu).
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
W głowicach silnika występują obciążenia mechaniczne wywołane: zmiennym ciśnieniem panującym w komorach spalania, nierównomiernym nagrzewaniem elementów głowicy oraz różną grubością jej ścianek. Konstruowanie głowic jest coraz trudniejsze. Przykładem może tu być głowica silnika VR6. Koncepcja silnika widlastego o małym kącie rozchylenia rzędów cylindrów (15O) była znana już w latach trzydziestych dwudziestego wieku. Zastosowanie jej na skalę masową przez koncern VW wymagało jednak ponad rocznych prac nad głowicą i technologią jej odlewania. W tym silniku jedna głowica przykrywa dwa rzędy cylindrów, jest więc szeroka. Aby zapewnić jak najbezpieczniejsze warunki pracy, konstruktorzy silników wymagają od mechaników coraz bardziej złożonych technologii dokręcania śrub mocujących głowice, co wymaga specjalnych narzędzi i sumienności w pracy. Ponieważ zapewnienie głowicy znośnych dla niej warunków pracy i jakości obsługi nie zawsze jest możliwe, ulegają one uszkodzeniom, a ich zakres jest większy niż kiedyś. W artykule tym zaprezentuję i omówię zdjęcia takich uszkodzeń.

Zniszczenia głowicy spowodowane zerwaniem paska zębatego napędu wałka rozrządu
Uszkodzenie to pociąga za sobą zazwyczaj znaczny stopień zniszczenia silnika. Na fot.1 przedstawiona jest zniszczona w ten sposób głowica silnika VW...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet