Common Rail najprościej (cz. 1)

Aby szybko i skuteczne naprawiać systemy wtrysku Common Rail, trzeba dobrze rozumieć fizyczne zasady jego działania. Owszem, w literaturze spotykamy dokładne opisy elementów, z jakich składa się cały system. Brakuje jednak „prostego spojrzenia” i wytłumaczenia, o co tak naprawdę chodzi w tym rodzaju zasilania paliwem? Uzupełnijmy tę lukę najprostszym opisem, który ułatwi zrozumienie fizyki działania i szybkie wykrycie usterek.

Do diagnostyki potrzebny jest skaner i specjalny oscyloskop. Jednym z lepszych i najtańszych na rynku diagnoskopów do CR jest EDIA-5 z firmy DeltaTech Electronics.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Duży zbiornik z paliwem
Wyobraźmy sobie, że mamy duży zbiornik, do którego wtłaczamy paliwo pod wielkim ciśnieniem. Oczywiście robi to pompa wysokociśnieniowa, a wartość ciśnienia reguluje odpowiedni zawór. W ten sposób możemy osiągnąć naprawdę duże ciśnienie rzędu 2000 barów (dla porównania, w oponie mamy tylko 2 bary). Poza regulatorem ciśnienia w zbiorniku zamontowano czujnik mierzący na bieżąco ciśnienie paliwa. Informacja ta musi być dostarczona do sterownika, który będzie (sterując pompą i zaworem) mógł wytworzyć takie ciśnienie, jakiego zażądamy.

Zbiornik łączymy z silnikiem
Zbiornik nie będzie nam przydatny, jeśli nie połączymy go z silnikiem. Montujemy więc zawory (w naszej wyobraźni mogą być to takie zawory, jakie są w kranie, tzw. kurki), a wyjścia z nich montujemy bezpośrednio do cylindrów. W zależności od czasu otwarcia tych zaworów napuścimy więcej lub mniej paliwa do cylindrów. Idea wpuszczania paliwa ze zbiornika przez zawory do cylindrów jest w zasadzie bardzo prosta, a kluczem do niej jest duże ciśnienie paliwa w systemie Common Rail. Załóżmy, że mamy określony czas wpuszczania paliwa, np. jedną sekundę. Ilość paliwa, jaka znajdzie się cylindrach, zależy nie tylko od czasu otwarcia zaworu (czyli tej jednej sekundy), ale również (a może przede wszystkim) od ciśnienia, jakie panuje w zbiorniku. Jak mamy potężne ciśnienie, to nawet w ciągu ułamka sekundy ilość...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet