Naprawiamy instrumenty

Naprawa zespołu wskaźników nie musi być trudna. Często powtarzające się usterki sprawiają, że wiele osób naprawia je samodzielnie. Na wielu forach opisane są przypadki uszkodzeń, a więc może warto zacząć bardziej się interesować, a jednocześnie poznać podstawy elektroniki i techniki cyfrowej. Opisy nie zawsze są robione przez elektroników, ale strony te odwiedzają nawet koledzy zajmujący się naprawą elektroniki samochodowej profesjonalnie.

 

Na początku przyjrzyjmy się nazewnictwu. Zespół wskaźników, instrumenty, zegary są to określenia najczęściej używane w mowie potocznej. Z racji pochodzenia z języka angielski określenie „instrumenty” wydaje się najbardziej właściwe. Inne wyrazy będą używane zamiennie.

[img_full]10634|15891|Podstawki umożliwiają pracę z różnymi pamięciami.|left[/img_full]Zanim cokolwiek zrobimy z zegarami, musimy się do nich dostać. Pierwsza trudność – zdemontowanie wskazówek po zdjęciu plastikowej obudowy. Zamiast ryzykownie podważać, lepiej jest je po prostu wykręcić. Robimy to delikatnie, nie przechylając na boki, aby nie wysunąć osi z jej właściwego miejsca. Zwrócić musimy także uwagę na niedotykanie tzw. cyferblatu – planszy, która nie jest odporna na tłuszcz, który mamy na palcach. Ślady pozostawia także dotknięcie narzędziami, a więc z planszą musimy obchodzić się bardzo delikatnie. Drugi wrażliwy element to wyświetlacz wraz z taśmą. Zanim zdemontujemy szklany wyświetlacz, musimy przyjrzeć się, jak był on włożony i jak się go pozbyć: odsunąć, przesunąć albo zdjąć. Czasami nie będzie takiej możliwości (na przykład Opel Corsa). Musimy wówczas zostawić wyświetlacz wraz z przewodzącą taśmą i postarać się o unieruchomienie ich podczas naszych prac. Mogą to być specjalnie zbudowane rusztowania, taśmy klejące lub inne autorskie sposoby.

Najwięcej uszkodzeń powstaje w wyniku drgań, zwłaszcza na naszych drogach. Popękane połączenia lutowane to główna przyczyna niesprawności zegarów. Nie zawsze widać to gołym okiem. Cierpliwie musimy przyjrzeć się przez lupę wszystkim punktom. Generalna zasada jest taka, że im...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet