Geometria... niekoniecznie 3D jako nowe stanowisko w serwisie ogumienia i mechaniki

Nie zawsze chodzi o to, by być pierwszym i najlepszym, bo to z reguły dużo kosztuje, ale oto by również być...

Poziom jako wielkość fizyczną można mierzyć na różne sposoby za pomocą tzw. wagi wodnej (węża z wodą), poziomnicy, niwelatora czy przyrządów laserowych... Niezależnie od przyrządu taki pomiar jest prawidłowy. Analogicznie można powiedzieć, że poziom pojmowany jako jakość wykonanej usługi nie zależy tylko od metody pomiarowej czy rodzaju przyrządu. Pozostając w tej konwencji, można powiedzieć, że poziom, czyli jakość wykonanej usługi, nie zależy tylko od metody pomiarowej czy rodzaju przyrządu. Jakość to przede wszystkim wiedza o tym, co mierzymy, jaki jest model pomiarowy i jakie są pomiędzy parametrami wzajemne zależności. Nie zawsze chodzi o to, by być pierwszym i najlepszym, bo to dużo kosztuje. Ważne by orientować się w branżowych trendach technologicznych i nie przegapić momentu, kiedy nowe rozwiązania zepchną stare – nawet jeśli dobre i sprawdzone – do lamusa.

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat w warsztatach samochodowych wykorzystywano do ustawiania geometrii urządzenia mechaniczno-optyczne i komputerowe. W tych ostatnich nośnikiem informacji były linki, wiązka laserowa (wirujący laser), a obecnie są kamery CCD. Nadal produkowane i bardzo popularne, szczególnie w wersji bezprzewodowej, skutecznie bronią się przed najnowocześniejszymi urządzeniami systemu 3D nie tylko ceną. Na fotografii nr 1 pokazane jest urządzenie CCD z głowicami pomiarowymi, w których zabudowane są zespoły pomiarowe (fot. 2) składające się z kamer CCD i diod emitujących światło podczerwone.

Urządzenia tej generacji są popularnie określane tylko skrótem CCD. Stosowane w autoryzowanych serwisach różnych marek mają odpowiednie, ciągle aktualizowane, aprobaty i dopuszczenia. Podobnie sytuacja wygląda w stacjach kontroli pojazdów, które potrzebują urządzeń z odpowiednimi certyfikatami zgodności, a urządzenia CCD takie posiadają.

Są przyrządy pomiarowe i diagnostyczne, które „schodzą” z rynku warsztatowego, ponieważ nowoczesna technika stosowana w samochodach wymusiła wprowadzenie innych. Tak się stało np. z lampą stroboskopową. Kto dzisiaj w warsztacie na szeroką skalę stosuje lampę stroboskopową, ustawiając zapłon, mierząc kąt zwarcia czy rozwarcia styków przerywacza...? Z pewnością urządzenia CCD do tej grupy nie należą i długo jeszcze będą wiodącym przyrządem w pomiarach geometrii zawieszenia kół i osi.

[center][gallery][/gallery][/center]

Ten artykuł ma pomóc w podjęciu decyzji wszystkim tym, którzy chcą zająć się ustawianiem geometrii, ale nie posiadają stosownych środków na zakup urządzeń najnowszej generacji pracujących w systemie 3D i obawiających się o przyszłość możliwości pomiarowych urządzeń CCD. Dzisiaj praktycznie liczą się dwa systemy: pierwszy, tzw. 3D (rys. 2) i drugi CCD (rys. 1). Gdy odwołamy się do wymienionych na wstępie przyrządów pomiarowych, z pewnością system CCD nie jest w klasie urządzeń z poziomu „węża wodnego”, ale spokojnie może pretendować do miejsca na „pudle”. Na którym miejscu? po przeczytaniu tego artykułu odpowiedź będzie jasna.

System pomiarowy 3D

Model takiego stanowiska przedstawia rysunek 2.

Urządzenia 3D (fot. 3) dzięki systemowi wykorzystującemu technologię cyfrowej obróbki obrazu opartej na kamerach sprawiają, że pomiar jest szybki, w pewnym zakresie niewrażliwy na krzywizny stanowiska i łatwy w obsłudze. Jest to...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet