Badanie sprawności podzespołów układów chłodzenia

Od lat w branży układów chłodzenia istnieje wiele wątpliwości co do jakości tanich, importowanych z Azji części samochodowych, sprzedawanych na rynku europejskim. Teraz jednak wątpliwości te zaczynają przeradzać się w poważne obawy.

 

Sytuacja rynkowa

Czy jest ktoś, kto choć raz nie zastanawiał się nad różnicą między markowymi produktami znanych światowych wytwórców części samochodowych a ich importowanymi odpowiednikami niewiadomego pochodzenia? Często producenci tych części pozostają anonimowi lub są mało znani, a oferowane przez nich ceny mogą być nawet o 40-50% niższe od produktów markowych. Często, przynajmniej na pierwszy rzut oka, są one łudząco podobne do tych oryginalnych, oferowanych przez czołowych producentów.

Mimo że wielu ludzi nurtuje to pytanie, to jednak, jak do tej pory, nikt nie zadał sobie trudu lub nie był w stanie na nie precyzyjnie odpowiedzieć. Producenci oryginalnych części na rynek pierwotny również to nurtuje, zwłaszcza teraz, gdy większa część kosztów produkcji elementów układów chłodzenia to koszty zakupu najwyższej jakości materiałów, badań i opracowania nowatorskich technologii, bezustannych wdrożeń nowych rozwiązań i budowy kolejnych zakładów produkcyjnych.

Koszty pracy są stosunkowo niewielkie w porównaniu z kosztami zakupu materiałów. Działa to oczywiście na korzyść krajów rozwijających się, ale nie tłumaczy tak wielkich różnic cenowych.

Ten dumping cenowy, z którym producenci wytwarzający produkty markowe nie są w stanie konkurować, skłonił firmę DENSO do wykonania badań i analiz jakości importowanych produktów, których obecność na rynku może zmylić i utwierdzić w przekonaniu o swojej oryginalności zarówno warsztaty naprawcze, jak również niektórych poważnych dystrybutorów części.

Trzeba mieć świadomość, że nie chodzi tutaj o podzespoły, od których zależy nasz komfort jazdy samochodem, ale również i nasze bezpieczeństwo. Wszyscy jesteśmy przecież świadomi potencjalnych zagrożeń, jakie może spowodować uszkodzenie któregoś z podzespołów silnika podczas jazdy autostradą.

DENSO ma w tej sprawie wiele do powiedzenia. DENSO to przecież 136 zakładów produkcyjnych w 35 krajach, ponad 123 tysiące zatrudnionych osób na 5 kontynentach, obrót o wartości ponad 27 miliardów euro oraz pozycja numer 1 na liście największych projektantów i wytwórców podzespołów i systemów chłodzenia silnika i klimatyzacji.

Pozycja ta została uzyskana nie bez wysiłku i nie wzrastałaby z roku na rok, gdyby nie była poparta wysokim standardami jakości, dogłębnymi analizami rozwoju produktu, rygorystycznym procesem nadzoru produkcji, wnikliwymi testami oraz intensywnymi badaniami nad materiałami i podzespołami. 

[img_full]10584|15700||left[/img_full]

Firma DENSO zawsze stara się udzielać jasnych odpowiedzi na pytania dystrybutorów, klientów i warsztatów, z którymi współpracuje. Problem polega na tym, że do tej pory nikt nie dysponował wiarygodnymi danymi pozwalającymi na dokładną ocenę wad i zagrożeń związanych ze stosowaniem części zamiennych, których nadrzędnym celem jest niska cena, a nie jakość i odpowiedni stopień bezpieczeństwa.

DENSO chciałoby wnieść swój wkład w przejrzystość tego rynku, na którym hurtownicy, skuszeni początkowo niską ceną produktów anonimowych, zaczynają powoli zdawać sobie sprawę z ich niskiej jakości. Hurtownicy zaczynają uświadamiać sobie straty, jakie ponieśli z powodu utraty wizerunku, godzin roboczych poświęconych na obsługę reklamacji, dodatkowych napraw, bezustannych usterek, żądań zwrotów kosztów, narzekań, reklamacji i rozczarowania klientów. Mówiąc wprost, każdy zakup anonimowego produktu, który łamie postanowienia dyrektywy Unii Europejskiej dotyczącej śledzenia łańcucha dostaw, jest wielką niewiadomą.

Czasami klienta zwodzi nalepka mówiąca o europejskim pochodzeniu produktu, potem jednak okazuje się, że żadna firma w kraju, na który wskazuje etykieta, nie produkuje takich części. Zwykle bliższe przyjrzenie się prowadzi do dostrzeżenia wewnątrz urządzenia czy produktu tanich, lokalnie występujących, kiepskiej jakości materiałów, które pomijają wiele funkcji wymienianego elementu. W tym natłoku informacji niektórzy dostawcy nie mają czasu na weryfikację dystrybuowanych części, zaś właściwa refleksja przychodzi zbyt późno. Ofiarami w takim przypadku oprócz niezadowolonych klientów finalnych są przede wszystkim serwisy, które tracą na wizerunku w oczach klientów – jako serwisy, które zawiodły ich oczekiwania.

Europejscy dystrybutorzy wraz z producentami markowych części samochodowych zdecydowali się na...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet