Genewska wiosna 2012 (cz. 1)

Tegoroczny Salon Samochodowy w Genewie był już 82. edycją tej znaczącej w Europie imprezy motoryzacyjnej. W kilku halach zgromadzono więcej niż poprzednio ciekawych pojazdów i innych eksponatów, którymi chwaliło się kilkaset firm pochodzących z ponad 30 krajów świata. Nowości pojawiły we wszystkich sektorach rynku samochodowego, a taki stan świadczy o pewnym ożywieniu w branży motoryzacyjnej.

 

Odwrócenie tendencji

Firma Peugeot przedstawiła swój najnowszy produkt w postaci nowego reprezentanta w segmencie B. Model 208 pojawi się wkrótce na rynku i prawdopodobnie odniesie kolejny sukces handlowy. Tak było również z poprzednimi modelami oznaczonymi liczbami 205, 206 i 207. Mając na uwadze współczesne wymagania proekologiczne, projektanci i konstruktorzy postarali się o odwrócenie trwającej wiele lat tendencji do wzrostu wymiarów i masy własnej przy każdym nowym modelu. Wynikiem takiego działania jest zmniejszenie długości pojazdu o 7 cm (do 3962 mm) i wysokości o 1 cm oraz redukcja masy. W całej rodzinie samochodów typu 208 masa własna została zmniejszona średnio o 110 kg (w porównaniu z rodziną 207), ale w przypadku wersji podstawowej udało się zaoszczędzić aż 173 kg.

Zmniejszenie wymiarów gabarytowych nie oznacza jednak zmniejszenia wnętrza. Poprzez optymalizację tej przestrzeni udało się zwiększyć miejsce na kolana pasażerów tylnego siedzenia o 5 cm, a podstawowa przestrzeń bagażowa wzrosła o 15 dm3. Do redukcji emisji CO2, poza zmniejszeniem masy, przyczyniły się także inne działania, jak poprawa cech aerodynamicznych pojazdu i wprowadzenie nowych silników. Nowe jednostki to benzynowe silniki trzycylindrowe o pojemności skokowej 1,0 i 1,2 dm3, natomiast silniki Diesla wyposażono w nowej generacji układ Start-Stop (e-HDi). Najbardziej ekonomiczna wersja Diesla spala średnio 3,4 dm3/100 km, co oznacza emisję 87 g CO2 na kilometr jazdy (w teście europejskim).

 

[center][gallery][/gallery][/center]

 

Nowość konstrukcyjna

Najbardziej znaczącą nowością Forda był wielofunkcyjny (MPV) model o nazwie B-Max w wersji produkcyjnej. Zasadnicza nowość konstrukcyjna w tej kategorii pojazdów to brak środkowych słupków nadwozia oraz przesuwna para tylnych drzwi bocznych. Takie rozwiązanie znacznie podnosi funkcjonalność pojazdu. Właściwa sztywność nadwozia została utrzymana przez zastosowanie bardziej wytrzymałych gatunków blach stalowych i odpowiednio wzmocnionej konstrukcji drzwi bocznych. Model B-Max jest w stosunku do popularnej Fiesty o 11 cm dłuższy i aż o 12 cm wyższy. Podwyższona pozycja siedzeń poprawia kierowcy widoczność, ale także skraca przestrzeń osobową i pozwala wygospodarować więcej miejsca na bagaż. Tylne siedzenie kanapowe jest dzielone (60:40%) i łatwo się składa. Przewóz długich przedmiotów (nawet do 2,35 m) ułatwia składane oparcie fotela przedniego pasażera.

Do napędu B-Maxa przewidziano silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,0, 1,4 oraz 1,6 dm3. W ofercie znajdą się...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet