O dwumasowym kole zamachowym

W skutek cyklicznej pracy silnika tłokowego generowane są w układzie napędowym drgania skrętne. W efekcie występuje grzechotanie skrzyni biegów, łoskot nadwozia i wibracje związane ze zmianą siły wysprzęglania, powodując hałas i pogorszenie komfortu jazdy. Celem prac rozwojowych nad DKZ było najlepsze możliwe tłumienie drgań skrętnych w układzie przeniesienia napędu generowanych przez silnik. Dzięki swojemu integralnemu systemowi sprężyn/tłumików, dwumasowe koło zamachowe niemal całkowicie pochłania drgania skrętne. W rezultacie zapewnia bardzo dobre tłumienie wibracji.

Budowa
Standardowe DKZ składa się z masy pierwotnej (1) i masy wtórnej (6). Dwie oddzielne masy są połączone dzięki systemowi sprężyn/tłumików wspartemu przez kulkowe łożysko promieniowe lub łożysko ślizgowe (2), dzięki czemu mogą przemieszczać się względem siebie. Masa pierwotna z wieńcem koła zamachowego napędzana przez silnik jest trwale przymocowana do wału korbowego. Tworzy ona razem z pokrywą (5) wnękę, w której pracują sprężyny łukowe. System tłumienia składa się ze sprężyn łukowych (3), ułożonych w specjalnych ślizgach w kanale tłumienia, które efektywnie spełniają rolę idealnego tłumika drgań skrętnych. Ślizgi zapewniają właściwe prowadzenie sprężyn podczas ich pracy, a smar wypełniający kanał tłumienia do minimum redukuje zużycie pomiędzy ślizgami i sprężynami. Moment obrotowy jest przenoszony przez tarczę zabierakową (4). Jest ona przynitowana do masy wtórnej ze zderzakami umieszczonymi...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet