Odchudzanie pod lupą

Doniesienia o zabronionym przez prawo „odchudzaniu” i legalizacji pojazdów z myślą o uzyskaniu kategorii prawa jazdy B1 są wierzchołkiem pomysłowości miłośnika motoryzacji. Przyczyn takiego stanu jest kilka. Elementy bezpieczeństwa i komfortu sprawiają, że dziś trudno projektować pojazdy spełniające graniczne wartości wagowe. Pokusa zejścia do niższej kategorii wagowej (DMC) jest też oczywista – łatwiej zdobyć uprawnienia (prawo jazdy) i taniej utrzymać taki pojazd.

Do Prokuratury Generalnej dotarła niedawno skarga dotycząca nieprawidłowości w przeprowadzaniu kursów i egzaminów na prawa jazdy kategorii B1. W proceder legalizacji „odchudzonych” samochodów mają być zamieszane nie tylko szkoły nauki jazdy i ośrodki egzaminacyjne, ale także wybrane stacje diagnostyczne, niektórzy rzeczoznawcy oraz wyspecjalizowane grupy przestępcze dokonujące rejestracji tych pojazdów na terytorium RP.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Dowodem ma być też fakt, że nawet Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego wykorzystują w tym celu pojazdy, które nie odpowiadają przepisom ruchu drogowego. Chodzi o fakt, że WORD-y zwykle nie posiadają odpowiednio lekkich samochodów i nagminnie w tym celu wykorzystują popularne samochody miejskie, których masa własna to przynajmniej 750 kg (np. Smart). Tymczasem w myśl zapisów, winny to być „pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów) nie wliczając w to masy użytecznej akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych” – czytamy w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 28 lipca 2005 roku.

Autorzy listu, pod którym podpisało się kilkadziesiąt WORD-ów, zwracają uwagę na popularność ogłoszeń sugerujących nastolatkom, że mogą w łatwy sposób uzyskać prawo jazdy – wystarczy albo odchudzić seryjny samochód, albo sfałszować dokumenty. Młodzi ludzie po zdaniu egzaminu i otrzymaniu prawa jazdy kat. B1 kupują na rynku takie niebezpiecznie odchudzone samochody i/lub takie ze sfałszowanymi dokumentami.

- Do prawdziwego zejścia poniżej 550 kg współcześnie produkowanych samochodów miejskich, to trzeba by ostro piaskować blachy, nawiercać profile zamknięte,...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet