Problemy w diagnostyce pojazdów ciężarowych

– wybrane podstawowe zagadnienia na przykładach. Obecnie diagnostyka układów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach jest możliwa w prawie każdym warsztacie dzięki dostępności urządzeń diagnostycznych. Niestety, mała wiedza i brak doświadczenia w obsłudze i nieznajomości pracy układów w pojeździe nierzadko prowadzą do błędów w interpretacji informacji przekazywanych przez komputer diagnostyczny.

Nawet prosta czynność, taka jak odczyt błędów z jednostki sterującej, może przysporzyć trudności. Jednostki te rejestrują liczbę występujących błędów oraz pokazują informacje czy jest to błąd aktywny, czy nie. Aktywny oznacza, że po przekręceniu zapłonu do jednostki sterującej jeden z elementów zgłasza błąd, np. czujnik odczytuje pomiar poza zakresem, nastąpiło zwarcie itp. Jeżeli pewne błędy nie zgłaszają się jako aktywne, nie należy interpretować tego, że są one nieistotne. Oznacza to, że nie dotyczą pojazdu w danej chwili. Aby mogły być jednak aktywne, muszą w danym cyklu pracy wystąpić odpowiednie dla danego błędu warunki, w których on występuje. Inaczej mówiąc, pojazd musi być w ruchu lub np. silnik musi osiągnąć obroty i temperaturę – wówczas dany błąd może osiągnąć stan „aktywny”. Ale może również wystąpić sytuacja odwrotna, np. w układach sterowania hamulcami EBS. W układzie sterującym EBS mamy tzw. pamięć błędów bezpieczeństwa. Błędy tego typu widoczne są jako aktywne również po usunięciu ich przyczyny. Producenci zastosowali taki specjalny tryb błędów w układach odpowiadających za istotne podzespoły mające wpływ bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

W przypadku uszkodzenia modułu naczepy, czyli układu odpowiadającego za EBS, po przywróceniu poprawnej pracy modułu, lampka kontrolna układu hamulcowego na desce rozdzielczej nadal się świeci. Wyłączenie świecenia tej lampki jest możliwe dopiero po wykasowaniu błędów w specjalnym trybie bezpieczeństwa. Nie wszystkie komputery diagnostyczne mają taką funkcję, jednak przyrząd JALTEST takie możliwości oferuje. Innym przykładem problemu dla niewtajemniczonych użytkowników urządzeń diagnostycznych są układy odpowiedzialne za emisję spalin, a konkretnie układy sterowania dozowaniem AdBlue. Pojazdy...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet