Tolerancja napięć

Wraz z rozwojem elektroniki i informatyki, napięcia zasilające w instalacji samochodowej nie muszą mieć stałej i dokładnej wartości. Prawie w każdym urządzeniu elektronicznym mamy zastosowane stabilizatory napięcia. Wiele takich układów pracuje prawidłowo w momencie, gdy są one zasilane napięciem z przedziału od 8 do 16 V.

Z jednej strony jest to sukces, dlatego że pomimo wyraźnego uszkodzenia w zasilaniu danej elektroniki, układy pracują prawidłowo, ale z drugiej strony brak jest wyraźnego sygnału, że coś jest zepsute. Jednym z pierwszych elektronicznych czujników był czujnik Halla. Pomimo wewnętrznego stabilizatora, spadek napięcia poniżej 10 V powodował wyłączenie czujnika z pracy. Dzisiaj to już historia, a duże spadki napięcia spowodowane uszkodzeniami w instalacji elektrycznej i w samym alternatorze są niejako „tuszowane” przez tolerancyjne układy scalone. Jednocześnie, jeśli mamy mądrze napisane programy, to wykrycie tego rodzaju uszkodzeń nie stanowi żadnego problemu i błędy są wyświetlane na skanerze. Ale są przypadki, które nie generują żadnych błędów i wtedy musimy, niestety, wielu zjawisk fizycznych domyślać się sami.

Dobra rada, to ciągła praca między informatyką a elektroniką. Polega to na braku pełnego zaufania tylko do jednego nurtu, na przykład do informatyki. Posługując się biegle skanerem, zaczynamy w pełni ufać w jego potężną moc, jaką jest przetworzenie informacji uzyskanych z czujników. Poczciwy multimetr i oscyloskop są odstawione na półkę. Ciągle wydaje nam się, że programy są doskonałe, a analiza dokonana przez program sterownika powinna być wystarczająca do postawienia słusznej diagnozy. Poza tym, nie można przecież wszystkiego „oczujnikować”. To, że tak nie jest, sami wiemy z praktyki. Obserwując pracę diagnosty (statystycznie rzecz biorąc), można powiedzieć, że najszybsze rezultaty osiąga się, używając skanera jednocześnie z oscyloskopem. Niejasne dane budzące wątpliwości powinniśmy od razu sprawdzić oscyloskopem....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet