O diagnozowaniu słów kilka

– porady fachowca. Spośród wszystkich przypadków diagnozowania pracy silnika są przypadki trudne, wymagające poświęcenia dużo czasu i nierzadko znalezienia pomysłu na sposób postawienia słusznej diagnozy. Wiele godzin spędzonych przy jednym samochodzie rodzi podejrzenie o błędnym kierunku naszego diagnozowania i zazwyczaj szukamy „świeżego” spojrzenia. Może to być zaproszenie do współpracy innego mechanika, albo szukanie rozwiązania naszej sytuacji w Internecie. Różne drogi podejścia do diagnostyki samochodowej możemy naszkicować w postaci czterech dróg.

Pierwsza droga, najszybsza i najpopularniejsza, to badania równoległe. Podłączony skaner diagnostyczny łączy się ze sterownikami w samochodzie i niejako odpytuje z samodiagnozy. Coraz lepsze oprogramowanie, bardzo duża moc obliczeniowa zastosowanych mikroprocesorów w motoryzacji ułatwia zadanie postawienia właściwej samodiagnozy. Znaczenie mają też czujniki, których zadaniem jest dostarczenie maksymalnie jak najwięcej informacji o zachodzących zmianach w procesach fizycznych i chemicznych. Im więcej mamy czujników, tym zwiększa się prawdopodobieństwo celności diagnozy. Coraz bardziej zaciera się pojęcie czujnika i elementu wykonawczego. Podzespoły mechatroniczne zawierają w sobie zarówno elementy pomiarowe, jak i wykonawcze. Poza tym, coraz częściej mamy do czynienia z przetwarzaniem danych już na poziomie tego elementu. Odczytywanie poleceń od sterowników i przesyłanie informacji z sensorów jest udostępnione innym podzespołom, podłączonym do wspólnej sieci komunikacyjnej. Dlatego, mając więcej informacji w sieciach cyfrowych samochodu, diagnostyka równoległa przynosi coraz lepsze rezultaty.

Druga droga, to badania szeregowe. Trafne jest tutaj popularne określenie takiego diagnozowania jako „badanie na piechotę”. W tym wypadku zjawiska zachodzące w całej technologii pracy samochodu są obserwowane przez nas bezpośrednio lub przy pomocy przyrządów pomiarowych. Bliski kontakt z poszczególnymi elementami ułatwia obserwację o wiele szerszą, można rzec bardziej perspektywiczną. Duże znaczenie ma w tym przypadku uczenie się. Patrząc się na elementy sterowania, na połączenia, wzajemne zależności, przypominamy sobie wiedzę teoretyczną czy poprzednio naprawiane samochody. Zresztą nie sposób „oczujnikować” wszystkie elementy, tak aby wystarczającym...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet