Obsługa automatycznych skrzyń biegów

Zastosowanie w układach napędowych pojazdów samochodowych skrzyń biegów wynika z małej elastyczności zakresu pracy jednostek napędowych (silników), która nie umożliwia im samoczynnego dostosowywania się do zróżnicowanych obciążeń występujących w trakcie eksploatacji samochodu oraz konieczności zapewnienia biegu wstecznego. Występujące powszechnie w przeszłości skrzynie biegów manualne (ręczne) są coraz częściej zastępowane przez producentów pojazdów skrzyniami automatycznymi.

Automatyczne skrzynie biegów są zdecydowanie bardziej wygodne przy prowadzeniu pojazdu, zwłaszcza w ruchu miejskim przy poruszaniu się w korkach ulicznych i zapewniają mniejsze zużycie paliwa w sytuacji, gdy kierowca nieumiejętnie dokonuje doboru przełożeń. Obecnie eksploatowane są pojazdy ze skrzyniami o różnych koncepcjach zautomatyzowania zmiany biegów:
- zautomatyzowane skrzynie stopniowe (AST) – sterowane ręcznie, w których zmiany przełożenia dokonują pneumatyczne, hydrauliczne lub elektryczne siłowniki;
- dwusprzęgłowe (DSG) – w których koła zębate biegów podzielone są na dwie grupy (parzyste i nieparzyste) i osadzone są na osobnych wałach do których moment napędowy silnik przekazuje za pośrednictwem oddzielnego sprzęgła. Przy zmianie biegów załączają się zawsze dwa biegi: aktualny i następny, dzięki czemu przekazywanie napędu realizowane jest bez przerw;
- stopniowe skrzynie automatyczne (A) – współpracujące ze sprzęgłami hydrokinetycznymi;
- automatyczne skrzynie bezstopniowe (CVT) – zapewniające ciągłość przenoszenia napędu podczas płynnych zmian przełożenia za pomocą klinowego paska współpracującego z parą kół pasowych o zmiennych średnicach.

Konstruowane zautomatyzowane skrzynie przekładniowe są coraz bardziej niezawodne, bowiem stosowany w nich hydrauliczny system przenoszenia napędu tłumi niepożądane drgania mechaniczne, a ich elektroniczne sterowanie zapobiega przeciążeniom, a także błędom obsługowym. Aby zapewnić jednak w pełni bezawaryjną pracę tego typu skrzyń,...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet