Najważniejsze czujniki w sterowaniu silnikiem

Z punktu widzenia psychologicznego bardzo ważne są pierwsze momenty pracy. Tak jak w życiu, często decydujące są te pierwsze chwile, w których niejako tworzymy obraz naprawianego samochodu. Jeżeli czymś się zasugerujemy, na podstawie opowieści lub własnego błędnego ukierunkowania, pójdziemy fałszywym tropem, to wyjaśnienie konkretnej usterki zajmie nam bardzo dużo czasu. Stąd rodzi się pytanie, jak postępować, aby nie stracić tych pierwszych chwil i pójść właściwym tropem?

Analiza czasu wtrysku paliwa
Po naprawie kilku samochodów i pracy ze skanerem, powinniśmy nauczyć się ogólnego oceniania czasu wtrysku. W silniku benzynowym na biegu jałowym, przy nagrzanym silniku, czas ten powinien wynosić około 2 milisekund. Duże zmiany w jedną i drugą stronę (zmniejszenie lub zwiększenia wartości) powinny obudzić naszą czujność. Musi istnieć jakiś powód, dla którego sterownik zmienia drastycznie wartość i zdecydowanie odbiega od normy. Do takich typowych usterek należą:
- zabrudzony lub uszkodzony czujnik obciążenia,
- uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego,
- duża nieszczelność w układzie dolotowym powietrza,
- uszkodzona sonda tlenu lub przewód sygnałowy zwarty do plus lub masy,
- uszkodzony sterownik silnika.

Przyglądając się wartościom czasu wtrysku, należy zwrócić uwagę na to, co stanowi podstawę ustalania tego czasu. Zdecydowanie największy wpływ mają czujniki obciążenia. Warto przeczytać na ten temat obszerne kompendium praktycznej wiedzy „Dobór czasu wtrysku benzyny i LPG” autorstwa Stefana Myszkowskiego. Inne sensory i czynniki są pewnego rodzaju nakładką na bazowy czas wtrysku. Nie mogą znacznie zmienić czasu wyznaczonego na podstawie czujników obciążenia, a tylko korygują lub inaczej dostosowują do istniejącej sytuacji. Do nich należą takie czynniki, jak wartość napięcia w instalacji elektrycznej czy temperatura powietrza.

Kontrola czujników obciążenia i temperatury silnika
Mając podejrzenia odnośnie czasu wtrysku, w zdecydowanej większości przypadków kierujemy swoje kroki...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet