Diagnostyka usterek chwilowych

z wykorzystaniem testera diagnostycznego Solus Pro. Tester diagnostyczny jest urządzeniem diagnostyki szeregowej przeznaczonym do komunikacji operatora ze sterownikami systemów (układów) w pojeździe, np. silnika, skrzyni biegów, poduszek powietrznych, układu ABS, ESP, klimatyzacji, systemów komfortu itp.

Funkcjonalność testera diagnostycznego może obejmować następujące czynności: odczyt i kasowanie błędów; odczyt wartości parametrów podanych przez dany system (parametrów pracy danego układu); aktywacja elementów wykonawczych; adaptacje; konfiguracje; kalibracje; czynności serwisowe (kasowanie serwisu, procedury serwisowe – wymiana klocków hamulcowych, kodowanie wtryskiwaczy, kalibracja czujnika położenia kierownicy, obsługa filtra DPF, kodowanie czujników ciśnień w oponach itp.). Jedną z częściej wykorzystywanych funkcji jest odczyt i kasowanie błędów diagnostycznych. Ta funkcja umożliwia nam podgląd usterek zapisanych przez sterowników w trakcie tzw. samodiagnozy. Dzięki niej proces diagnostyczny może zostać zawężony do pewnego obszaru, np. związanego z danym komponentem typu sonda lambda czy przepływomierz, który jest podany w opisie usterki. Należy jednak pamiętać, że proces samodiagnozy ma kilka ograniczeń.

Są to sytuacje, kiedy usterka ma związek ze stanem mechanicznym silnika (np. luzy w układzie korbowo-tłokowym), układem zapłonowym, ciśnieniem lub przepływem paliwa oraz w sytuacji, kiedy usterka nie spełnia kryteriów rejestracji lub kiedy występuje sporadycznie, od czasu do czasu i nie została potwierdzona w kolejnych cyklach jazdy. Usterki niespełniające kryteriów rejestracji mają miejsce wtedy, gdy diagnozowany parametr ma wartość nieprawidłową (niezgodna z rzeczywista wartością), mieszcząca się jednak w dopuszczalnym przedziale, czyli np. czujnik temperatury wskazuje wartość -10 st. C, wartość rzeczywista wynosi 90 st. C, dopuszczalny przedział wartości dla czujnika wynosi od -40 do 140 st. C. Kod błędu nie zostanie zapisany, gdyż wartość temperatury mieści się w dopuszczalnym przedziale.

Z praktyki warsztatowej wiadomo, że sytuacje, kiedy samochód jest niesprawny i w sterownikach nie ma zapisanych kodów błędów są dosyć częste i przysparzają najwięcej problemów z diagnozą. Większość mechaników posiłkuje się wtedy swoim doświadczeniem, podmienia lub wymienia komponenty, które mogą być przyczyną takiej usterki, jest to jednak proces obarczony...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet