Jaka jest różnica między błędami P0200 a P0300?

– porady fachowca. Błędy związane z kodem P0300 dotyczą wypadania zapłonów. Ostatnia cyfra tego błędu informuje nas o cylindrze, w którym wykryto niesprawność. Z praktyki warsztatowej wynika, że najczęściej mamy do czynienia z niesprawnym przewodem zapłonowym albo z uszkodzoną cewką wysokiego napięcia. Większość mechaników nie traci czasu na bardziej dokładne badania, tylko podstawia podejrzane elementy. Dopóki taki sposób przeprowadzenia diagnostyki przyniesie szybko wynik pozytywny, dopóty na pewno nie warto bardziej zagłębiać się w dalszą analizę i badania. Ale nie zawsze jest tak dobrze. Pomimo wymiany elementów odpowiedzialnych za wytworzenie iskry, dalej nie pracuje (lub źle pracuje) jeden cylinder. I to jest punkt, w którym powinniśmy uruchomić naszą wiedzę i przyrządy diagnostyczne.

Jednym z podstawowych przyrządów pomiarowych w warsztacie jest próbnik diodowy. Na pewno jest to przyrząd prosty, ale z drugiej strony szybki i skuteczny. Możemy sprawdzić ogólnie napięcia, a także ocenić istnienie impulsów, np. tych uruchamiających wtryskiwacze. Jeżeli w naszym przypadku zbadamy impulsy wtryskiwaczy, to może się okazać, że jeden wtryskiwacz nie ma żadnych impulsów sterujących. I to ten wtryskiwacz, który podaje paliwo do cylindra obarczonego błędem. Ktoś, kto nie jest fachowcem, może dojść do fałszywego wniosku, że powodem zapalenia błędu jest niepracujący wtryskiwacz. Ten, kto interesuje się logiką pracy sterownika wie, że z powodu wykrycia niewystarczającej pracy danego cylindra, w celu ochrony środowiska i katalizatora, sterownik wyłącza sterowanie tego konkretnego wtryskiwacza. Pójście w takim fałszywym kierunku może nas kosztować sporo czasu. Sprawdzanie wtryskiwacza, często podmienianie z drugim (aby zobaczyć, czy błąd wędruje za wtryskiwaczem), w takim wypadku nie ma sensu. Jest tak dlatego, że diagnostyka wtryskiwacza przebiega w całkiem inny sposób niż diagnostyka niepracującego cylindra.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Zacznijmy od diagnostyki wtryskiwaczy. W sterowniku mamy końcówki mocy (tranzystory, tyrystory lub inne elementy półprzewodnikowe), które bezpośrednio uruchamiają wtryskiwacze. A to oznacza podanie napięcia i spowodowanie przepłynięcia prądu przez cewkę wtryskiwacza. Od wielu lat końcówki mocy potrafią skontrolować prąd, jaki przez nie przepływa. Jeżeli przepływający prąd jest za duży, to można mówić o zwarciu do masy albo o przepaleniu cewki wtryskiwacza. W przypadku nieprzepłynięcia prądu w ogóle lub prądu o małej wartości, układ logiczny powiadomiony jest o otwarciu obwodu....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet