Komputerowe przyrządy

do pomiaru geometrii kół i osi samochodów wyposażone w kamery CCD (3). W poprzednich numerach „Nowoczesnego Warsztatu” ukazały się dwie części artykułu poświęconego komputerowym, wyposażonym w kamery CCD, przyrządom do pomiaru geometrii kół i osi samochodów osobowych i dostawczych. Zawierały one przede wszystkim omówienie różnych rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w budowie zespołów pomiarowych i ich znaczenie dla użytkownika, ze szczegółowym opisem budowy kamery CCD. Ponadto, omówiono cechy charakterystyczne programów użytkowych. W III części artykułu zostaną omówione cechy pozostałego wyposażenia wchodzącego w skład przyrządów do pomiaru geometrii kół i osi pojazdów.

Osoby podejmujące decyzję o zakupie nowego urządzenia skupiają swoją uwagę przede wszystkim na technologii pomiaru, tzn. czy jest to np. przyrząd laserowy, z kamerami CCD, czy też 3D. Wybór technologii w znacznej mierze uzależniony jest od wysokości kwoty, jaka została przeznaczona na zakup. Następne kryteria wyboru sprowadzają się w dużej mierze do oceny oprogramowania. Podobnie zachowują się także konsultanci techniczni oferujący swoje produkty, którzy skupiają się przede wszystkim na prezentacji programu użytkowego urządzenia. Jest to oczywiście bardzo ważny element przyrządu, ale pomiary wykonuje się całym urządzeniem i wszystkie elementy składowe decydują nie tylko o ergonomii, ale i dokładności wskazań. Przed podjęciem decyzji o zakupie przyrządu należy także dokładnie zapoznać się z wykazem wyposażenia podstawowego, by po nabyciu urządzenia nie okazało się, że aby mieć w ogóle możliwość dokonania pomiaru, należy, poza ceną podstawową, zapłacić jeszcze znaczne kwoty za wyposażenie dodatkowe. Warto również pamiętać, analizując wykaz wyposażenia, że nawet, jeżeli teraz coś nie jest potrzebne do świadczenia usług, to na tak dynamicznie zmieniającym się rynku motoryzacyjnym, już za rok lub dwa może być to niezbędne w pracy. Dlatego warto zawczasu mieć orientację, co producent oferuje do wybranego przyrządu jako wyposażenie dodatkowe oraz oczywiście, jakie koszty trzeba ponieść przy doposażaniu urządzenia. Ponieważ producenci czy też przedstawiciele producenta oferują urządzenia z różnym wyposażeniem podstawowym, dlatego w dalszej części artykułu skupię się na samych częściach składowych przyrządu, bez klasyfikowania ich czy są lub powinny być w wyposażeniu podstawowym, czy też dodatkowym.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Ważnym elementem składowym przyrządów do pomiaru geometrii kół i osi są niewątpliwie zaciski mocujące. Zaciski mocujące mają trzy ważne cechy:
- Jakość wykonania, tzn. odchyłki kształtu i położenia powinny mieścić się w określonej tolerancji, której wartość producenci różnie określają. Zdaniem konstruktorów Precyzji-Technik, bicie czopa/tulei nie powinno przekraczać 0,2 mm. Niemniej nie wszyscy producenci podchodzą tak rygorystycznie do tego zagadnienia i w sprzedaży można spotkać zaciski o biciu przekraczającym nawet 2 mm! Problem jednak w tym, że bez specjalistycznego oprzyrządowania kupujący nie jest w stanie sprawdzić bicia zacisku. Stąd w tym względzie należy kierować się jedynie zaufaniem do marki producenta urządzenia lub sprzedającego, choć sprzedający zwykle nie mają wiedzy na temat bicia występującego w danym zacisku.
- Zakres średnic obręczy, na których można zacisk zamocować. Obecnie trudno już spotkać zaciski o mniejszym rozstawie niż 20”. W tym miejscu można przypomnieć, że obowiązujące obecnie przepisy dla urzędowych stacji kontroli pojazdów wymagają, żeby zaciski można było, w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, zamocować na obręczach o średnicach w zakresie 12”÷20”. W tym miejscu jedno wyjaśnienie. Średnica obręczy wyrażona w calach określa na jakiej średnicy obręczy będzie mocowana opona. Nie mówi nic na temat na jakiej średnicy będzie mocowany zacisk, co uzależnione jest od konstrukcji samej obręczy. Zaciski są mocowane zwykle na obrzeżu obręczy. Średnica obrzeża obręczy uzależniona jest od kształtu wywinięcia krawędzi i w dwóch obręczach o tej samej średnicy wyrażonej w calach, średnica mocowania zacisku może różnić się nawet o 20÷30...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet