125-lecie firmy Bosch – Technologia bliżej nas

Samochód osobowy z technologią Diesla kończy75 lat. Nawet za 20 lat silniki Diesla wciąż będą jedną z najważniejszych technologii napędowych. Firma Bosch, jeden z wiodących w świecie producentów systemów Diesla, opiera swoją prognozę na ogromnym potencjale rozwojowym silników wysokoprężnych: dzięki nim zużycie paliwa i emisje zanieczyszczeń będą w przyszłości nadal maleć. Konstruktorzy z działu Bosch Diesel Systems liczą, że w roku 2015 zużycie paliwa będzie wynosić zaledwie 3,6 l na 100 km w samochodzie klasy kompakt z silnikiem Diesla.

Konsekwentny rozwój silnika Diesla dla pojazdów mechanicznych ma bogate tradycje w 125-letniej historii przedsiębiorstwa. Przed 75 laty przedsiębiorstwo ze Stuttgartu dostarczyło pierwszy na świecie napęd Diesla dla samochodu osobowego. W roku 1922 założyciel przedsiębiorstwa Robert Bosch osobiście zlecił prace rozwojowe nad pompą wtryskową do silnika Diesla – początkowo pompa miała być przeznaczona do stosowania w pojazdach ciężarowych. Już w 1924 roku w Niemczech wszedł na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód ciężarowy z napędem Diesla, a w 1927 rozpoczęto wielkoseryjną produkcję technologii wtrysku do silników Diesla. Bosch przyczynił się w ten sposób do triumfu silników Diesla w motoryzacji, który trwa do dziś.
[center][gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
1936 – 2011: 75 lat innowacji do silników Diesla w samochodach osobowych
W latach trzydziestych Daimler-Benz planował wprowadzenie silnika Diesla z wtryskiem Bosch także do samochodów osobowych. Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód osobowy z silnikiem Diesla, Mercedes-Benz 260 D, miał swoją premierę podczas Wystawy Samochodowej w Berlinie, w 1936 roku. Samochód zużywał o jedną trzecią mniej paliwa niż wersja benzynowa tej samej mocy. Sukces handlowy był początkowo umiarkowany, ponieważ ani pod względem osiągów, ani kultury pracy silnika diesle nie dorównywały jeszcze wówczas samochodom osobowym z silnikami benzynowymi. Mimo to uczyniono ważny krok, a w latach powojennych znaczenie silnika Diesla w segmencie aut osobowych systematycznie rosło. W 1950 roku Bosch odnotował jubileusz wyprodukowania miliona pomp wtryskowych do silników Diesla w samochodach osobowych i ciężarowych. Ze względu na swoją oszczędność samochody osobowe z silnikami wysokoprężnymi cieszyły się coraz większą popularnością, szczególnie w wymagającej branży taksówkarskiej. Już wtedy Bosch stawiał na kompetencje systemowe i oprócz pomp wtryskowych dostarczał inne, doskonale dopasowane komponenty, jak pompy paliwa, filtry paliwa, wtryskiwacze czy świece żarowe.

Już w roku 1960 Bosch wyprodukował pierwszą rozdzielaczową pompę wtryskową. Była ona lżejsza i bardziej kompaktowa od stosowanych dotychczas pomp rzędowych. Dzięki temu utorowała drogę silnikom Diesla w mniejszych samochodach osobowych. Konstruktorzy ze Stuttgartu, odpowiedzialni za rozwój pomp, dość wcześnie rozpoznali trend, który później, w połowie lat siedemdziesiątych, przekształcił się w prawdziwy boom na diesle. Modę na diesle zapoczątkował model VW Golf Diesel. Pojawił się na rynku w 1975 roku i był pierwszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym w klasie kompakt. Golf był wyposażony w szybkoobrotowy silnik Diesla, którzy dzięki zastosowaniu rozdzielaczowej pompy wtryskowej Bosch osiągał wysoką moc, a jednocześnie był oszczędny. Turbodoładowanie i dynamiczny wygląd sprawiły, że Golf w wersji „GTD“ zyskał z czasem status pojazdu kultowego jako pierwszy sportowy samochód osobowy z silnikiem Diesla. Producenci samochodów w całej Europie rozpoczęli ofensywę, wprowadzając na rynek kolejne modele z silnikiem Diesla w „klasie Golfa”. Fundamentem sukcesu była rozdzielaczowa pompa wtryskowa firmy Bosch, którą zastosowano w wielu masowo sprzedawanych modelach samochodów.
[center][gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery][/center]
W połowie lat osiemdziesiątych, w segmencie samochodów z silnikami Diesla rozpoczęła się epoka elektroniki. W 1986 roku Bosch wprowadził pierwszy elektroniczny system sterowania pomp rozdzielaczowych i rzędowych Bosch. W 1987 roku BMW, jako jeden z pierwszych producentów samochodów, zastosował elektronicznie sterowane pompy rozdzielczowe w swoim modelu. Sześciocylindrowy silnik modelu BMW 524 td oferował „przyjemność jazdy” i był pierwszym turbodieslem koncernu z Monachium oraz najszybszym wówczas na świecie seryjnie produkowanym samochodem osobowym z silnikiem Diesla. W 1989 roku pierwsza rozdzielaczowa pompa wtryskowa przeznaczona do systemów bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach Diesla zrewolucjonizowała znaną przecież od dawna koncepcję zasilania silników wysokoprężnych. Pompę zamontowano po raz pierwszy w modelu Audi 100 TDI (Turbodiesel Direct Injection). Nowa technologia opracowana przez firmę Bosch umożliwiała wtrysk paliwa pod bardzo wysokim jak na tamte czasy ciśnieniem 1000 barów, bezpośrednio do cylindrów, co zapewniało wysoką efektywność spalania. Rezultat: wyraźnie wyższa moc, spokojniejsza praca silnika, niskie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji spalin. Systemy bezpośredniego wtrysku paliwa stały się w ciągu kilku lat standardem w samochodach osobowych i ciężarowych. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych popularyzacja diesla weszła w kolejny etap rozwoju wraz z opracowaniem trzech różnych wysokociśnieniowych technologii wtrysku: wielotłokowa rozdzielaczowa pompa promieniowa typ VP44 (1996), system Common Rail (1997) oraz technologia pompowtryskiwaczy (znana także pod nazwą „Unit Injector“, 1998), którą zastosowano np. 4 cylindrowym silniku Volkswagena 1,9 TDI stosowanym m.in. w Golfie IV oraz w nowym 3-cylindrowym silniku 1,2 TDI stosowanym w samochodzie VW Lupo 3L....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet