Tester, ale jaki?

– wskazówki dla mechaników. Rosnąca ilość elektronicznych układów w samochodach prowadzi do powstania nowych dylematów związanych z ich obsługą i naprawą. Różnorodność uszkodzeń i usterek tych układów jest tak duża, że w celu właściwego ich zlokalizowania nie wystarczy już tylko doświadczenie i intuicja. Posiadanie testera jest dziś konieczne. W jakim kierunku zmierzają producenci mikroprocesorowych urządzeń i jakie urządzenie wydaje się najbardziej pożądane przez niezależny i nowoczesny warsztat – pytamy przedstawicieli wybranych firm.

Koszty zakupu testerów diagnostycznych są niemałe; ceny wahają się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, więc decydując się na wybór konkretnego rozwiązania warto dobrze się zastanowić i dokładnie zapoznać ze szczegółami każdej oferty. Aspekty, które warto wziąć pod uwagę to: zakres obsługiwanych pojazdów (sterowników), dostęp do podpowiedzi o przyczynach błędów, dostęp do aktualizacji, szkolenia, łatwość i intuicyjność obsługi czy wreszcie ergonomia. Ale czy posiadanie testera jest tak naprawdę niezbędne w każdym warsztacie samochodowym? Dużo mniej oczywisty wydaje się widok testera w warsztacie wulkanizacyjnym, czy u specjalistów od napraw mechanicznych zawieszenia, a przecież czujniki ciśnienia spotykamy w pojazdach coraz częściej, tak samo jak czujnik położenia kierownicy. Dla obu warsztatów konieczna będzie komunikacja z komputerem pokładowym z poziomu testera diagnostycznego, więc pytania tego typu stają się powoli retoryczne...

W praktyce warsztatowej nie bez znaczenia będzie łatwość czy też intuicyjność posługiwania się zakupionym testerem. Czy istnieje tu zależność proporcjonalna, czyli skoro komplikuje się elektronika i zagęszcza ilość centralek w samochodzie, to musi też rosnąć choćby… objętość instrukcji obsługi (i czasochłonność poznania nowego urządzenia) narzędzia diagnostycznego? Przeglądając oferty producentów i dystrybutorów sprzętu na pewno warto zwrócić uwagę na kilka innych istotnych faktów. Niżej publikujemy wypowiedzi fachowców branży, które na pewno okażą się pomocne w tej materii.

Rafał Dobrowolski


[img_full]8739|11335||right[/img_full] Marcin Nawrot, kierownik ds. technicznych firmy CARTEC, autoryzowanego dystrybutora marki SUN
Urządzenia są zróżnicowane pod kątem ilości rozpoznawanych marek, sposobu wizualizacji, ilości opcji regulacyjnych lub ich całkowitego braku. Mamy urządzenia pracujące całkowicie samodzielnie, są urządzenia będące interfejsami dla przenośnych komputerów PC oraz hybrydy obu rozwiązań. Niektóre z urządzeń są zamkniętymi konfiguracjami bez możliwości aktualizacji oprogramowania, inne od kilku lat ewoluują, modyfikując oprogramowanie pod kątem nowych marek czy łatwości obsługi. W zależności od floty i ilości obsługiwanych pojazdów, profilu oferowanych przez warsztat usług staramy się zaproponować klientowi rozwiązanie najbardziej optymalne. Kupując tester w naszej firmie, szkolenie...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet