Stawiamy na silny rozwój

Z Piotrem Nowakiem, dyrektorem zarządzającym firmą SNA Europe Poland Sp. z o.o., rozmawia Ewa Geremek-Hampel.

[img_full]8440|10556|Piotr Nowak, dyrektor zarządzający SNA Europe Poland Sp z o.o.|right[/img_full] - W pierwszej kolejności zapytam o genezę powstania oraz obecność na rynku polskim firmy SNA Europe.
Korzenie organizacji sięgają początków XIX wieku. W Szwecji tworzone były wtedy przedsiębiorstwa, w których zajmowano się wydobyciem lub przetwarzaniem rud żelaza lub wykorzystywano stal do wytwarzania wyrobów finalnych. W tym właśnie czasie powstały firmy Sandvik i BAHCO. Sandvik zbudował pierwszą na świecie stalownię wykorzystującą na skalę przemysłową konwertorową technologię Henry Bessemera. BAHCO zaś produkowało narzędzia ze stali, jednak Sandvik wkrótce również zajął się produkcją tego typu wyrobów. BAHCO natomiast rozwijało produkcję narzędzi serwisowych. Jego założyciel i właściciel J.P. Johansson skonstruował w latach 80. XIX stulecia uniwersalny klucz do rur, który został opatentowany w 1888 roku. Natomiast w 1892 roku uzyskał on patent na pierwszy klucz nastawny, tzw. szwedzki.  Firma BAHCO od samego początku swojego istnienia rozwijała zarówno swoje wyroby (narzędzia), jak i posiadane technologie produkcji. Rozwój firmy odbywał się także przez akwizycję innych producentów, m.in. w latach 70. XX wieku zakupiono dwa niemieckie przedsiębiorstwa: producenta wysokiej jakości narzędzi przemysłowych - firmę BELZER oraz Dowidat, który wytwarzał tego typu wyroby przeznaczone do bardziej popularnych zastosowań. Z kolei samo BAHCO zostało zakupione przez Sandvika. Ponieważ Sandvik postanowił specjalizować się w obróbce skrawaniem i produkcji stali specjalnych, w 1999 roku sprzedał swój dział narzędzi, w tym marki BAHCO i BELZER oraz znak towarowy rybki z haczykiem amerykańskiemu koncernowi Snap-on. Amerykanie zdecydowali się sprzedawać narzędzia pod marką BAHCO, zachowali także zarówno znak rybki z haczykiem, jak i pomarańczowo-czarną kolorystykę większości narzędzi. Klienci nie zauważyli rezygnacji z nazwy Sandvik na rzecz BAHCO, bowiem wygląd narzędzi i znaku towarowego pozostał niezmieniony. W ten sposób doszło do odrodzenia marki BAHCO w ramach koncernu Snap-on. Bahco wraz z Sandvikiem jest w Polsce od ponad 30 lat. Przed II wojną światową firma ta miała w Warszawie fabrykę pił Sanda. Działalność Sandvika w naszym kraju została przerwana na wiele lat z powodu przynależności PRL-u do tzw. bloku wschodniego i została wznowiona dopiero w 1966 roku. Trzy lata później Sandvik otworzył biuro informacji technicznej, a w latach 70. XX w. własne przedstawicielstwo. Na początku lat 90. XX w. Sandvik utworzył swoją firmę filialną o nazwie „Sandvik Polska”, która zajmowała się m.in. dystrybucją narzędzi BAHCO. Po zakupie w 1999 roku działu narzędziowego Sandvika przez koncern Snap-on, przez 1,5 roku były one jeszcze sprzedawane za pośrednictwem komórki firmy Sandvik Polska, która przez ten czas była wyłącznym reprezentantem BAHCO w naszym kraju. Powodem takiej sytuacji było nieistnienie w Polsce oddzielnej firmy należącej do Sandvika, która zajmowałaby się wyłącznie dystrybucją narzędzi BAHCO i która mogłaby być nabyta przez amerykański...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet