Rynek części zamiennych 2010

– czas na podsumowanie. Dzięki wysiłkom wszystkich uczestników niezależnego rynku napraw, części i serwisu mamy obecnie dwa instrumenty prawne obowiązujące od 1 czerwca 2010: sektorowe Rozporządzenie o Wyłączeniach Grupowych oraz zestaw Wytycznych Komisji Europejskiej, dotyczących stosowania w sektorze motoryzacyjnym europejskiego prawa o konkurencji. Warunki gwarancji zarówno podstawowej, jak i rozszerzonej, nie mogą zmuszać kierowcy do wykonywania przeglądów i napraw wyłącznie w serwisach autoryzowanych!

Rok 2010 był brzemienny w skutki dla normalizacji rynku części zamiennych. Komisja Europejska jasno stwierdziła, że koncerny samochodowe nie mogą uzależniać obowiązywania gwarancji na samochody od konieczności stosowania części z logo koncernu samochodowego podczas napraw. Pojawiło się „zielone światło” dla mniejszych warsztatów niezależnych, dystrybutorów części i niezależnych producentów dostarczających swoje wyroby dla motoryzacji. Nowe przepisy to też bardzo dobra wiadomość dla polskich kierowców, ponieważ niezależne warsztaty obsługują aż 15,1 z 16,8 mln aut jeżdżących po naszych drogach. Dla porównania, z usług ASO korzysta zaledwie co dziesiąty kierowca. Średni koszt usługi w warsztatach autoryzowanych w Warszawie wynosi około 200 zł za tzw. roboczogodzinę. Tymczasem w niezależnym warsztacie ten koszt jest wyceniany na 90 zł. O 30-40 proc. tańsze są też części zamienne, które są porównywalnej jakości, a różni je tylko pudełko z logo dostawcy. Dlatego też aż dwie trzecie części na rynku wartym 12 mld zł rocznie to tzw. zamienniki. W Niemczech serwisy autoryzowane mają 60% rynku, a warsztaty niezależne 40%. W Polsce ta proporcja jest odwrotna, bo z jednej strony kierowcy są mniej zamożni, więc szukają możliwości tańszych napraw, a z drugiej, ostra konkurencja na rynku powoduje, że niezależni zyskują klientów atrakcyjną ofertą cenową. Jest więc szansa, że wymiana zużytych lub niesprawnych części motoryzacyjnych wreszcie wpisze się w kulturę eksploatacji pojazdów, której poziom w Polsce jest niezadowalający. Dziś zaledwie 31% kierowców odwiedza warsztat w celu profilaktycznego sprawdzenia ogólnego stanu podzespołów samochodowych. W krajach takich jak Niemcy, Francja, gdzie świadomość potrzeby utrzymania sprawności technicznej pojazdów jest wyższa, blisko 60%...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet