Uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny (2)

Kontynuujemy, rozpoczętą w poprzednim numerze, prezentację typowych uszkodzeń tarcz hamulcowych.

Pęknięcie tarczy hamulcowej

Opis uszkodzenia

Na powierzchni roboczej tarczy hamulcowej występują pęknięcia promieniowe (rys. a i b) lub pęknięcie obwodowe pomiędzy częścią roboczą tarczy hamulcowej a jej częścią wewnętrzną, zamocowaną do piasty koła.
Objawy i przyczyny

powstania uszkodzenia
Jeśli tarcza hamulcowa ulegnie pęknięciu promieniowemu (rys. a i b), od strony koła dobiegają odgłosy o częstotliwości rosnącej wraz ze wzrostem prędkości obrotowej. Może wystąpić również pulsacja momentu hamującego, mimo stałego nacisku na pedał hamulca. Są dwa typy pęknięć, spowodowane różnymi przyczynami. Pęknięcia powstałe wskutek wysokich temperatur tarczy hamulcowej (rys. a). Podczas gwałtownego hamowania z dużej prędkości lub długotrwałego używania hamulców przy zjeździe na dół, w strefie współpracy tarczy z klockami hamulcowymi, czyli w części roboczej tarczy hamulcowej, występują wysokie temperatury, natomiast w miejscach, w których tarcza hamulcowa nie współpracuje z klockami hamulcowymi, temperatury są znacznie niższe. Ta różnica temperatur powoduje występowanie naprężeń mechanicznych, będących przyczyną powstawania pęknięć, zwanych też termicznymi. Występujący na części roboczej tarczy hamulcowej niebieskawy nalot (warstwa utlenionego materiału tarczy) to dowód, że tarcza hamulcowa uległa przegrzaniu. Pęknięcia powstałe wskutek nadmiernych obciążeń mechanicznych (rys. b). Mogą pojawić się one wskutek nadmiernego mechanicznego zużycia tarczy hamulcowej. Gdy jej grubość części roboczej jest za mała, nie jest ona w stanie przenieść obciążeń występujących podczas hamowania. Pęknięcia takie mogą być również następstwem wad odlewniczych tarczy. Za mała grubość części roboczej tarczy hamulcowej może również spowodować pęknięcie obwodowe tarczy hamulcowej, a w konsekwencji nawet odpadnięcie części roboczej tarczy hamulcowej (o kształcie pierścieniowym) od części zamocowanej do piasty koła.

Utleniona (pokryta niebieskawym nalotem) powierzchnia robocza tarczy hamulcowej

Opis uszkodzenia

Powierzchnia robocza tarczy hamulcowej jest pokryta warstwą utlenionego materiału o niebieskawym kolorze.

Objawy i przyczyny powstania uszkodzenia
Następuje wydłużenie drogi hamowania w stosunku do długości drogi hamowania uzyskiwanej przy podobnej sile nacisku na pedał hamulca, gdy tarcza hamulcowa była sprawna.
Powstaniu uszkodzenia sprzyja wszystko to, co powoduje osiąganie granicznych, dopuszczalnych dla tarczy hamulcowej temperatur (ok. 600 do 700OC):
- dynamiczna jazda obciążonym samochodem, jazda w górach i jazda sportowa;
- nieprawidłowe dotarcie (ułożenie się) klocka do tarczy hamulcowej;
- współpraca klocka z tarczą hamulcową tylko częścią swojej powierzchni, wskutek...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet