Automechanika 2010 (2)

– zielony kierunek na targach we Frankfurcie. Green Directory to projekt promujący ekologiczne rozwiązania branży automotive podczas targów Automechanika. Po raz pierwszy stoiska sygnowane zielonym liściem mieliśmy okazję oglądać dwa lata temu. W tym roku we Frankfurcie wśród promowanych za ekologię produktów wyróżniono co prawda koncept hybrydowego napędu austriackiej firmy AVL Ditest GmbH, ale coraz mocniej promowano ogólnoświatowy trend w dziedzinie tzw. eXchange.

Rok 2010 postawił przed sektorem motoryzacyjnym ogromne wyzwanie. Produkcja samochodów spadła, więc producenci części i komponentów na pierwszy montaż i tych dystrybuowanych przez autoryzowane serwisy mocno odczuli spadek obrotów. Statystyczny kierowca ograniczył czynności serwisowe i sięgnął po produkty niższej jakości czy wręcz używane. Chociaż dziś na europejskich rynkach panuje względnie stabilna sytuacja, sprzedaż samochodów w dalszym ciągu utrzymuje się na niższym poziomie niż w okresie poprzedzającym kryzys finansowo-gospodarczy w połowie 2008 r. Podejmując to wyzwanie, Komisja Europejska postanowiła wznowić prace nad programem CARS 21, czyli „Konkurencyjnym Systemem Prawnym dla Przemysłu Motoryzacyjnego XXI wieku”. W czym upatruje się rozwiązania? A w tym, że w obliczu coraz ostrzejszych przepisów środowiskowych oraz rosnącej na całym świecie konkurencji europejski przemysł motoryzacyjny powinien skoncentrować swoją uwagę na kilku zagadnieniach. Oczywiście, pożądana jest produkcja pojazdów o niskim poziomie emisji – wyposażonych w zaawansowane technicznie silniki spalinowe; także jednostek napędzanych gazem i paliwem alternatywnym, wreszcie samochodów elektrycznych i wyposażonych w napęd wodorowy.
[center][gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Branża motoryzacyjna słusznie też zauważyła, że w sytuacji zmniejszonego popytu na nowe pojazdy, rozsądnym wyjściem jest pozyskanie sojusznika, jakim jest niezależny i nowoczesny warsztat, działający w oparciu o procedury naprawcze dostawców części na pierwszy montaż. Regeneracją części zajmowały się jeszcze dekadę temu jedynie małe, słabiej wyposażone warsztaty. Teraz regenerowane części sprzedają wielcy dystrybutorzy i coraz częściej sami producenci. Oczywiście,  kupując część zregenerowaną „przemysłowo” (czyli u źródła), otrzymujemy praktycznie nowy produkt, w którym stara jest zwykle jedynie obudowa i elementy, które nie podlegają procesom zużycia, zmęczenia materiałowego czy starzenia. Stosowanie fabrycznie zregenerowanych części ma swoje uzasadnienie ekonomiczne i jest bardzo atrakcyjne, bo ogranicza zużycie zasobów naturalnych (nieodnawialnych i energii). Cena takich jest niższa o ok. 30 procent, a koszty wytworzenia nawet o 80 proc.! Program eXchange (czyli „wymiany” starego produktu na nowy) wspiera światowy trend napraw niedrogich i jest promowany za postawę proekologiczną (podatki i opłaty środowiskowe). Mimo problemów na światowym rynku części samochodowych widoczny jest też stały wzrost popytu na komponenty fabrycznie regenerowane. W kategorii części i systemy (podczas Automechanika 2008 te kategorie były rozdzielone – przyp. red.) wyraźnie promowano w tym roku program regeneracji fabrycznej zużytych produktów i za tą tendencją idzie sygnał z Frankfurtu.

Po raz drugi podczas targów Automechanika w skład jury kwalifikującego produkty przyjazne środowisku głos decydujący należał do dra Gerharda Angerera, a konkretnie – do stojącego za nim Towarzystwa Fraunhofera. Fraunhofer Institute – znany także pod nazwą Towarzystwo Fraunhofera – to jedna z największych instytucji na świecie specjalizujących się w badaniach dla przemysłu. Jednostka badawcza zatrudnia 13 tys. osób, głównie naukowców i inżynierów. Jest też największą w Europie organizacją zajmującą się badaniami stosowanymi i ich wdrożeniami w przemyśle. To też potężna instytucja gospodarcza, bo aż 60 % swojego budżetu wypracowuje w wyniku umów, kontraktów i projektów badawczo-rozwojowych. Poza Niemcami ma swoje oddziały w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Japonii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Portugalii.

Jak wspomniano, program eXchange wspiera światowy trend napraw niedrogich i ograniczających zużycie zasobów naturalnych. Bosch przewiduje, że do roku 2015 rynek remanufacturingu w Europie wzrośnie do 30 mln produktów rocznie. I Bosch, i Volkswagen mogą mówić o sukcesie podczas targów Automechanika 2010. Obie firmy kolejny raz (w kategorii: części i systemy) znalazły się w drużynie 25 firm, które zdaniem jury w znakomity sposób przyczyniają się do promowania innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, ochrony zasobów naturalnych, efektywnej materiałowo i energetycznie branży automotive. Bosch jest jednym z prekursorów regenerowanych części samochodowych. Program Bosch Exchange obejmował w 2008 roku 21 grup produktów w segmentach: rozruszniki i alternatory, systemy wtrysku do silników benzynowych, systemy wtrysku do silników Diesla i technika hamulcowa. W sumie regenerowanych było wtedy 5200 części i podzespołów samochodowych, które trafiały do tych samych fabryk, w których je wytworzono. W 2009 roku koncern mógł pochwalić się regeneracją 2,5 milionów akcesoriów, a program wymiany objął w sumie 9 tys. referencji z 27 grup produktowych! W tym roku jury doceniło także wysiłki koncernu Daimler AG – oczywiście także za...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet