Co się dzieje z kablami?

Porady dla mechaników. Nowoczesny samochód opleciony jest kilometrami przewodów elektrycznych. Przekazywanie energii elektrycznej i rozprowadzanie informacji do kilkuset urządzeń, oto główne zadania, które musi wykonać okablowanie. Jeżeli okablowanie by się nie psuło, to naprawa samochodu byłaby o wiele prostsza.

Każda informacja wysłana przez czujnik w niezmienionej postaci, bez zafałszowania, dotarłaby do sterownika. Po krótkiej analizie, przeważnie sam sterownik potrafiłby zinterpretować dany sygnał. Niestety, tak nie jest. Jeżeli mamy błąd w danym obwodzie, do którego podłączony jest czujnik lub element wykonawczy, to musimy wziąć pod uwagę, że ten błąd dotyczy trzech istotnych elementów, danego elementu, kabli i sterownika. Nasze doświadczenie, dodatkowe pomiary równoległe i wiedza pozwolą nam ustalić konkretną przyczynę.
Zgodnie z rachunkiem prawdopodobieństwa, im więcej mamy elementów, tym prawdopodobieństwo uszkodzenia wzrasta. Długość kabli zwiększyła się wielokrotnie i pomimo starań firm o utrzymanie odpowiedniej jakości i odporności na zgięcia, załamania, rozciągania i zakłócenia, mamy taką sytuację, że dużo usterek w samochodzie spowodowana jest właśnie przez okablowanie. Pod pojęciem okablowania rozumiemy nie tylko skręcone druty, obleczone izolacją. Do kabli należą także wszelkiego rodzaju złączki, a więc wtyczki, gniazda, przelotki, połączenia mechanicznie ściskane i lutowane. Znowu mamy do czynienia z kilogramami elementów, w których może wystąpić i, niestety, często występują uszkodzenia. Gdyby samochód był zamknięty w salonie, nie trząsł się na drogach, nie był zasypywany tumanami agresywnego kurzu, nie był polewany wodą, zarówno z góry w formie deszczu, jak i z dołu w formie ścieków z wszelkiego rodzaju związkami chemicznymi, a zmiany temperatury następowały wolno, a nie tak jak zimą, to może nic by się nie psuło. A tak, wszystko co jest zamontowane w samochodzie, musi być odporne na różne działania. Ale w tym momencie jest uwaga nie tylko do...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet