Specjaliści od układów wtryskowych

Dla silników Diesla dobry stan aparatury paliwowej trudno przecenić. Niezależnie od tego czy silnik jest zasilany w paliwo przez układ z pompą wtryskową, czy też przez układ zasobnikowy – „Common Rail” (wspólna szyna), każde niedomaganie któregokolwiek elementu skutkuje obniżeniem osiągów silnika, zwiększeniem konsumpcji paliwa i stopniową degradacją mechaniczną. Serwisowanie i naprawa aparatury paliwowej to zajęcie dla wysoce wyspecjalizowanych i nowoczesnych warsztatów.

Współczesne wymagania w stosunku do pracy diesli spowodowały, że aparatura paliwowa jest bardzo wyrafinowaną technologicznie konstrukcją. W końcu ciśnienia generowane przez pompy wtryskowe osiągają wartości szczytowe równe nawet 1400 barów; a ciśnienia w układach „Common Rail” nawet 2000 barów. Parametry pracy są bardzo wyśrubowane. Przykładowo, kontrolowane czasy reakcji mechanizmów pomp i wtryskiwaczy są już krótsze od 0,001 sek, zaś prędkości obrotowe wałów korbowych zbliżają się do wartości 5000 obr./min. W tych warunkach odbywa się bardzo dokładne odmierzanie dawek paliwa, i to z podziałem na kilka części. Pompy wtryskowe sterowane z własnego sterownika (VP44- BOSCH Opel, Audi) dzielą jeden wtrysk paliwa na dwie części: przedwtrysk i wtrysk główny. Sterowniki układów „Common Rail” realizują podział jednego wtrysku nawet na 5 części (2 przedwtryski, 2 wtryski główne, 1 dotrysk).
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Samą aparaturę paliwową diesla można podzielić na kilka elementów: olej napędowy, zbiornik paliwa, przewody paliwowe, filtr paliwa, pompa wtryskowa lub wysokociśnieniowa, przewody wysokociśnieniowe, zasobnik ciśnienia, wtryskiwacze. Olej napędowy należy traktować jako integralną część aparatury paliwowej. Pełni on przecież kilka funkcji. Należy go postrzegać jako paliwo, środek smarujący, chłodziwo, ciecz odprowadzającą mikroskopijne drobiny z pomp i wtryskiwaczy. Każdy użytkownik samochodu wie o możliwych uszkodzeniach silnika pochodzących od złej jakości oleju silnikowego. Elementy aparatury paliwowej są smarowane właśnie olejem napędowym. Jego zła jakość (fot. 2) spowoduje pogorszenie klina olejowego rozdzielającego mocno obciążane części pomp, wtryskiwaczy i w rezultacie zapoczątkuje proces ich degradacji. O dziwo, nawet tankowanie paliwa o doskonałej jakości może co najwyżej ten proces degradacji tylko spowolnić. Oprócz aparatury paliwowej, zanieczyszczone paliwo może uszkodzić silnik wskutek wymieszania się oleju silnikowego z produktami...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet