Optymalizacja a specjalizacja nowoczesnego warsztatu

W Polsce profesjonalne „strojenie” pojazdów pod kątem indywidualnych oczekiwań kierowców zaczęło się całkiem niedawno. A jeśli tak, to moda na dodatki i przeróbki, nadające seryjnie produkowanym samochodom indywidualny charakter, powinna zainteresować niejeden nowoczesny warsztat.

Popyt na tuning nierozerwalnie związany jest ze sportem samochodowym, a także z potrzebą zaspokojenia ambicji wyróżnienia się z tłumu posiadaczy seryjnych egzemplarzy. Niemal każdy szanujący się producent samochodów ściśle też współpracuje z autoryzowaną „stajnią”; taki dostawca nowoczesnej technologii nierzadko bierze na tapetę egzemplarz wprost z linii montażowej. Przerabia się zawieszenie, optymalizuje napęd, układ przeniesienia napędu, zwykle w mniejszym lub większym stopniu polepsza aerodynamikę (spojlery, owiewki), a nawet wnętrza, dodając na końcu dyskretne logo.
[center] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [gallery][/gallery] [/center]
Jeszcze niedawno tuning w naszym kraju był… koniecznością. Zawodnicy chcąc w ogóle myśleć o nawiązaniu rywalizacji z kierowcami z kapitalistycznego Zachodu musieli dosłownie „poprawiać po fabryce”. Nowiutkie Polonezy, Fiaty 125, a nawet "Maluchy" rozbierano na części, by po rzemieślniczych modyfikacjach całość złożyć w całkiem znośną rajdówkę.
- Według mnie, tuning z prawdziwego zdarzenia nadal pozostaje marzeniem szczupłej garstki kierowców – twierdzi Edward Kinderman, wielokrotny mistrz Polski w wyścigach, prekursor rodzimego tuningu sportowego i użytkownik pierwszych w naszym kraju kit-carów – m.in. repliki Cobry czy Pirata. - To coraz droższe hobby, jeśli nie idą za tym pieniądze własne lub sponsorów. W dużo lepszej sytuacji są Czesi i oczywiście Niemcy. Tam kultura motoryzacyjna jest na dużo wyższym poziomie i łatwiej realizować najśmielsze pomysły amatorów i zawodników

Pesymistyczna to diagnoza. Dziś rodzinna firma nestora tuningu i rajdów samochodowych zajmuje się prawie wyłącznie wykonywaniem i renowacją poszyć, m.in. do kabrioletów, a ostatnio zadaszeniami do wózków inwalidzkich. Spróbujmy jednak doszukać się pozytywnych aspektów mody na tuning pojazdów. Wszak pomijając tu kwestię gustu, nas interesować powinna przede wszystkim szansa zdobycia nowej klienteli. I okazuje się, że wcale nie trzeba specjalnie inwestować w nową...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet