Diagnostyka układu klimatyzacji


– rozpoznawanie usterek

Wiele warsztatów samochodowych wykonuje cykliczną obsługę układów klimatyzacji. Problemy mogą się pojawiać, gdy do zakładu przyjeżdża samochód, w którym klimatyzacja nie działa poprawnie. Od czego rozpocząć? Jak rozpoznać usterkę występującą w samochodzie? Poniżej przedstawię kilka zasad, które przyspieszą poszukiwania.

Wywiad z właścicielem pojazdu

Właściciel samochodu jest jedyną osobą znającą historię serwisowania i napraw układu klimatyzacji. Podczas wywiadu należy zapytać:
- co niepokoi kierowcę w zachowaniu klimatyzacji?
- czy problem pojawił się nagle czy narastał?
- przy jakich temperaturach otoczenia pojawia się problem?
- czy wcześniej były kłopoty z klimatyzacją i jak przebiegała naprawa?
- czy układ był serwisowany regularnie?
- czy był wymieniany osuszacz?
- czy był wymieniany filtr kabinowy?
- ile warsztatów naprawiało pojazd w ostatnim czasie?



Rys. 1. Sprawnie działający układ klimatyzacji nie ochłodzi samochodu, jeżeli jest włączone ogrzewanie.



Rys. 2. Zanieczyszczony filtr blokuje napływ powietrza do kabiny pasażerskiej. Temperatura powietrza jest niska, ale jego ilość niewystarczająca.

Od uzyskanych w ten sposób informacji zależy dalsze postępowanie. Po pierwsze, trzeba określić czy problem rzeczywiście znajduje się w układzie klimatyzacji, czy poza nim.

Gorące powietrze z dysz nawiewowych (usterka układu ogrzewania lub mieszalnika)
Nie zawsze usterka leży po stronie układu klimatyzacji. Jeżeli gruba rura wychodząca z parownika ma temperaturę 2-5OC, to znaczy, że parownik jest zimny, a za nim jest chłodne powietrze, czyli klimatyzacja działa prawidłowo. Jeżeli przy takiej temperaturze parownika z dysz wydostaje się ciepłe powietrze, usterki należy szukać w układzie ogrzewania. Schłodzone w klimatyzacji powietrze jest podgrzane i dopiero takie dociera do kabiny pasażerskiej (rys. 1).



Rys. 3. Uszkodzona sprężarka nie pompuje czynnika. Zatarta wprowadza do układu dużo zanieczyszczeń.

Niedostateczne chłodzenie (za mała ilość powietrza wtłaczanego do kabiny)
Jeżeli w aucie znajduje się filtr kabinowy, bezwzględnie trzeba sprawdzić jego jakość i najprawdopodobniej wymienić. Zanieczyszczony filtr (rys. 2) znacznie blokuje napływ powietrza do kabiny pasażerskiej. Wnętrze pojazdu jest chłodzone przez zastąpienie gorącego i zużytego powietrza chłodnym i czystym. Zanieczyszczony filtr blokuje wprowadzenie odpowiedniej ilości powietrza do kabiny. Mimo że z dysz płynie chłodne powietrze, jego ilość nie wystarcza do wychłodzenia kabiny. Wymagane jest również sprawdzenie dmuchawy wewnętrznej powietrza. Musi ona pracować ze wszystkimi prędkościami, a z dysz nawiewowych musi lecieć silny strumień powietrza.

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet