Artykuły » 06/2008 » Diagnostyka » Czujniki

Czujniki


w układzie Common Rail

Samochody z układem Common Rail krążą po naszych drogach już ponad 8 lat. Ich liczba niezmiennie się zwiększa. Zwiększa się również i liczba usterek w tych pojazdach. Jeszcze do niedawna naprawa samochodu z układem Common Rail kojarzyła się przeważnie z naprawą pompy wysokiego ciśnienia lub wtryskiwaczy. Z biegiem czasu do tych usterek dołączają uszkodzenia innych elementów silnika związanych ze sterowaniem jego pracy. Dotyczy to przede wszystkim czujników silnika.



Czujniki - “oczy” i “uszy” nowoczesnego silnika” (zdjęcie z publikacji SCANIA).

W zależności od marki i rodzaju pojazdu może posiadać on różną liczbą czujników, niemniej silniki z układem Common Rail zawsze posiadają pewną grupę czujników, bez których wysterowania ich pracą byłoby niemożliwa. Do tej grupy zaliczane są czujniki:
- położenia wałka rozrządu;
- położenia wału korbowego;
- prędkości jazdy;
- spalania stukowego
- położenia pedału gazu;
- położenia zaworu recyrkulacji spalin.
- temperatury silnika;
- temperatury cieczy chłodzącej;
- temperatury paliwa;
- temperatury powietrza;
- przepływomierz;
- ciśnienia w kolektorze dolotowym.

Naprawa układów Common Rail bez znajomości zasad działania tych poszczególnych czujników może być bardzo uciążliwa, czasami wręcz niemożliwa. Warto więc przypomnieć te podstawowe informacje.
Czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego są najważniejszymi czujnikami w silniku. Mogą one przekazywać do komputera pokładowego informacje związane nie tylko z położeniem wałków, ale również i inne związane z określeniem górnego martwego punktu (GMP), pracy określonego cylindra lub prędkości obrotowej silnika. Występują dwa rodzaje tych czujników, czujniki indukcyjne i hallotronowe (zwane czujnikami Halla). Obydwa rodzaje czujników współpracują z odpowiednim kołem zębatym. Czujniki indukcyjne nie są zasilane. W wyniku zmiany szerokości szczeliny powietrznej pomiędzy pracującymi elementami w czujniku indukcyjnym odbywa się wyindukowanie napięcia w cewce czujnika. Czujnik Halla z kolei w trakcie pracy przy zmianie szerokości szczeliny zeruje sygnał pomiarowy. Dlatego musi być zasilany. Wizualnie czujniki indukcyjne można odróżnić od czujników Halla przez liczbę...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet